"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Sabtu, Februari 16, 2008

LEBUHRAYA KL-PUTRAJAYA E20



KLPE E 20 - Foto semasa pembinaan, laluan di Bukit Jalil.

Sejarah pembinaan bermula pada tahun 2004 dan siap pada tahun 2007. Pembukaan secara rasmi untuk rakyat pada 13 Disember 2007.

Kuala Lumpur-Putrajaya Expressway (KLPE) E20 ini dirancang sebagai laluan strategik untuk menghubungkan bandaraya Kuala Lumpur dan Pusat Pemerintahan Persekutuan di Putarajaya. Terletak dibawah jajahan takluk negeri Selangor, Putrajaya ini dahulunya dikenali dengan nama Prang Besar. Daerah itu telah diserahkan kepada kerajaan persekutuan pada 12th October 1994.

Laluan ekspress ini juga menghubungkan juga Koridor Raya Multimedia (MSC) dan Lapangan Terbang Antarabangsa KL di Sepang, Selangor. Tujuan utama pembinaannya adalah untuk meringankan beban kesesakan lalulintas dijalan-jalan utama di Kuala Lumpur.

"pihak musuh tentera Belanda telah menyerang masuk Istana Syah Alam dan Istana Jugra milik Sultan Muhiyuddin Mansor Syah di Selangor. Nang Kemuning permaisuri kerajaan Kedah kepada Almarhum Sultan Mahmud Akhirul Zaman terpaksa berundur ke Bukit Kemuning, Mukim Perang Besar @ Putrajaya, Malaysia pada tahun 1668M."

0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger