"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Sabtu, Februari 16, 2008

Perginya seorang Al-Fathani


Dalam Kenangan - Ust Wan Saghir berceramah tentang Panglima Raja Haji.

KUALA LUMPUR 12 April – Ulama Nusantara, Wan Muhammad Shaghir Abdullah meninggal dunia di kediamannya di Taman Melewar, Gombak di sini hari ini kerana serangan angin ahmar.

Allahyarham yang berusia 62 tahun, meninggalkan isteri, Hamidiah Abdul Majid, 48, dan enam orang anak berusia antara 11 dan 25 tahun. Anggota keluarga terdekat dan sahabat handai berada di sisinya ketika beliau menghembuskan nafas terakhir pada pukul 10.50 pagi ini.

Allahyarham merupakan kolumnis ruangan Ulama Nusantara yang disiarkan setiap Isnin dalam sisipan Mega, Utusan Malaysia. Beliau giat menyumbangkan karyanya kepada beberapa penerbitan lain.

Hasil kerjanya juga menjadi bahan rujukan para pelajar universiti, penggiat sejarah dan profesional dari dalam dan luar negara.

Menurut Setiausaha Pengkajian Khazanah Klasik Nusantara (Pengkaji), Abdul Halim Muhammad yang berkhidmat hampir 11 tahun dengan Allahyarham, beliau adalah seorang tokoh yang tiada tandingan di alam nusantara.

“Kesungguhannya dalam kerja penyelidikan dan penulisan tidak pernah pudar, meskipun menghadapi kekangan kewangan,” katanya ketika ditemui di kediaman Allahyarham.

Jenazah Allahyarham dikebumikan di Tanah Perkuburan Gajah Mati, Pendang, Kedah malam ini atas wasiat Allahyarham untuk disemadikan berdekatan dengan keturunan beliau.

Petikan: Utusan Malaysia 13 April 2007

0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger