"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Rabu, September 21, 2011

Komunis atau British? - Munafaat dan Mudharat.

Kaji aspek Partai Komunis Indonesia yang memprovok Soekarno untuk menGanyang Malaysia dan reaksi jendral2 militer Indonesia pada ketika itu. Kaji juga pengaruh PKI yang mengugut akan menyembelih kiyai2 di Indonesia jika berlakunya kudeta PKI di Indonesia.

id.wikipedia.org
Gerakan 30 September atau yang sering disingkat G 30 S PKI, G-30S/PKI, Gestapu (Gerakan September Tiga Puluh), Gestok (Gerakan Satu Oktober) adalah sebuah peristiwa yang terjadi selewat malam tanggal 30 September sampai di awal 1 Oktober 1965 di mana enam pejabat tinggi militer Indonesia beserta beb...


THE MALAY PRESS Keributan antara PKI dan islam (tidak hanya NU, tapi juga dengan Persis dan Muhammadiya) itu pada dasarnya terjadi di hampir semua tempat di Indonesia, di Jawa Barat, Jawa Timur, dan di propinsi-propinsi lain juga terjadi hal demikian, PKI di beberapa tempat bahkan sudah mengancam kyai-kyai bahwa mereka akan disembelih setelah tanggal 30 September 1965 (hal ini membuktikan bahwa seluruh elemen PKI mengetahui rencana kudeta 30 September tersebut).

Ariff Abdullah mcm mana plak org kata uada pendapat mengataan ada Ulama2 dr M'sia ni berjuang bersama2 komunis lawan british???? -Puak bulan bg statement tu..Puak cap keris plak kata lain..

THE MALAY PRESS kita mahu lihat dunia sekitar...perngaruh komunis di Indonesia yang menjadi ancaman kepada ABRI. pengaruh komunis Rusia dan china yang menyokong PKI dan dalam pada masa yang sama Soekarno yang telah membawa Indonesia keluar daripada PBB memerlukan PKI untuk melunaskan tuntutan ego individunya dan maruahnya untuk menganyang Malaysia. Pada waktu yang sama Amirika sedang bertentangan dengan uncle Ho Chi Min di Vietnam, maka jika Indonesia jatuh ketangan Komunis maka seluruh nusantara bakal menjadi Komunis. Pada waktu yang sama Inggeris mesti memastikan Komunis tidak bertapak di Malaysia untuk menjaga kepentingan Imperialis dan juga Amirika.



THE MALAY PRESS Cuba bayangkan jika seluruh nusantara menjadi Komunis? waduhhh...brengset!

Ariff Abdullah soviet union kedua...

THE MALAY PRESS bezanya kita dengan Indonesia adalah 1. Selepas jepang kalah perang, segala senjata telah direbut oleh orang Pemuda2 Indonesia diseluruh kepulauan, jadi bila Inggeris minta balik depa kata hang nak amik hang amik dengan darah. 2. Di Malaya masa tu Inggeris bagi kat MPAJA...jadi sama gak Inggeris minta balik, MPAJA tak bagi depa jadi komunis...

Ariff Abdullah oooo, so PKI dan PKM ni syumul ker perjuangan depa ni??? Samapi nk bunuh hbs Kiyai segala???

THE MALAY PRESS yang pelik di Malaya ni, KENAPA INGGERIS TAK BAGI SENJATA KAT ORANG MELAYU??? ATAU KENAPA ORANG MELAYU TAK REBUT SENJATA DARIPADA JEPANG? so itu je...kalau Melayu kita amik senjata dari Jepang atau Inggeris bagi senjata kat Melayu instead of MPAJA maka boleh jadi x de jadi la Bukit Kepong ke...apa ke...haaa nampak tu?

Ariff Abdullah mat indera tu ada, n kalau tak silap ada briged ke 10 PKM yg segeng dgn shamsiah fakeh tu..depa tu melayu islam..any comments??

THE MALAY PRESS Inggeris dan Komunis ni sama je, depa yang bikin ni asal kena kaji la Lenin, Karl Max segala tu...asalnya depa nak runtuhkan Monarki...asalnya depa nak bagi harta kekayaan sama rata dengan rakyat jelata, perjuangan mereka tu bersenjata...dan melalui revolusioner....

THE MALAY PRESS Inggeris Kapitalis vs Russia Komunis...kaji asal ayat Kapital vs Komun...seme bab duit laaa...camtula...


Ariff Abdullah maka org2 melayu islam pon x sokong, dan ter'paksa' dkt dgn british...mcm gitu???

Ariff Abdullah knp komunis mahu runtuhkan monarki??? islam sgtkah monarki itu???


THE MALAY PRESS Komunis tu platform pejuangan bersenjata. Kita boleh rasa semangat menentang penjajah Inggeris tu. Tapi Dato Onn cakap cara tu tak betul ...di panggil jalan SIASAH GELAP yang bakal merosakkan Melayu...so namanya komunis itu adalah SIASAH GELAP....makna politik gelap la...yang akan merosakkan melayu. Dato Onn kemudian cakap lebih kurang begini..."hanpa tak percaya hangpa tengok bila depa perintah 2 minggu...hangpa tengok apa depa buat?" ni Dato Onn amik contoh masa Bintang Tiga perintah Malaya 2 minggu sebelum Inggeris datang...jadi sebelum Inggeris kita dah pernah kena perintah dengan Bintang Tiga laaaa...ada experience sebab tu depa x sokong komunis...jadi Dato Onn buat cara siasah yang betul la...sebab orang MELAYU memang tak de kekuatan masa tu...senjata pun xde...sebab tu dia kata nak buat jarum sebatang pun x boleh...bukan pasai nak hina tapi itulah kenyataan masa tu...masa tu xde la Dato Onn nak cerita sejarah Siam ke Empayar Melayu MElaka ke apa ke...sebab xdak masa la nak bukak menda tu...

Ariff Abdullah mcm mana plak dgn golongan kiri????depa pon ikut mainstream gak dgn cara tubuhkan partai siasah..???

THE MALAY PRESS mat indera tu ada, n kalau tak silap ada briged ke 10 PKM yg segeng dgn shamsiah fakeh tu..depa tu melayu islam..any comments??? >> depa mati kita sembahyang kan tak? jawap kat situ la...bab iktikad dan pegangan dia dengan tuhan tu kita tak tahu..cuma cara siasah gelap tu kita kata tak betul la pada pandangan kita setelah dikaji dan diselidik akibat dan mudarat lebih banyak daripada munafaat.

Ariff Abdullah yup saya setuju, umat islam tak der pilihan, antara 2 mudarat, antara british 9demokrasi) or komunisme kita pilih demokrasi


THE MALAY PRESS golongan kiri radikal, golongan kanan x radikal. buleh pilih mana mahu la...ideologi masing-masing. cuma dato onn tak sempat nak implement apa yang ada difikirannya pada waktu tu sebab kena sabotaj...so the rest was history. jadi la kita macam sekarang. cuma yang pasti dato onn buat parti negara...parti untuk orang melayu. that's it.


THE MALAY PRESS monarki itu adalah sebahagian daripada sistem Islam. tak boleh di nafikan empayar Islam berkembang kesurluruh dunia hasil daripada sistem monarki selepas para khulafa arrashidin. sama la masa EMpyara Islam benua siam kedah, monarki jugakla...so depa kata nak balik sistem khulafa arashidin, depa x tahu Islam berkembang 80% bawah sistem monarki.

Ariff Abdullah parti IMP utk semua kn??? pilihan raya umum 1955 Perikatanbertanding 52 kerusi menang 51 kerusi..Pas menang 1 kerusi??
setuju tak THE MALAY PRESS dgn penyataan saya ni, Yng menang 52 kerusi tu semua golongan kanan..Dan ada yg panggil Barua British??? benarkah begitu???


Ariff Abdullah Yng rampas konstatinopel tu empayar apa??? umayyah??abssiah??uthmaniah??? monarki gak tu!!

THE MALAY PRESS heheh...tak boleh nak kata absolute barua sebab ada gak yang tak tahu depa dah jadi barua...heheh...sebab main ikut kata ketua je...masa itu sentimen banyak dimainkan..dan dato onn dipermainkan oleh MCA dan UMNO...

Ariff Abdullah dimainkan dr segi???


Ariff Abdullah PAS pon kalau tak sialp golongan kanan gak..

THE MALAY PRESS dengan sokongan British Dato Onn tewas...nak kaji apa difikiran dato onn kena kaji apa yang dia buat bersama Burhanuddin Helmi sebelum suruhan jaya reid...itu semua kebanykkan idea dato onn tapi di zehirkan oleh Dr Burhan...kena baca buku dr burhanuddin pejuang melayu sejati...masa tu dia dalam PAS...bukan dia tawar diri tapi dia masuk PAS selepas orang PAS buat surat jemputan.

Ariff Abdullah tak silap depa tentang suruhanjaya reid ni...tp rasanya PAS dan UMNO sokong dan senada..emm kalau tak silap lah...

THE MALAY PRESS dimainkan dr segi??? >> banyak segi nak cerita pun panjang...kena kaji maianan MCA bawah pemimpin derang yang kejap2 baik ngan IMP kejap2 baik dengan UMNO...talam dua muka MCA ni...aku cakap MCA ni memang kurang ajar...tapi depa cakap DAP...masa tu mana ada DAP lagi? puak2 ni bercakap kekadang macam xde otak pun ye gak...tu pasai aku maleh nak cerita politik buat sakit hati je...tukang songket banyak..tukang nak kaji sket...hahahah


THE MALAY PRESS ISLAM BERKEMBANG SEBAB SISTEM MONARKI tak boleh nak dinafikan...puak2 yang nak buat sistem khalifah ni tak baca tang tu..depa dok kata MONARKI ni tak betul...******** depa...cakap macam takde otak...Sallehuddin AYubi pun buat sistem monarki tapi tak lama...Mughal pun monarki....ottoman pun monarki... (maksudnya tak boleh la nak kata Khalifah berteraskan monarki tu tak betul, kalau tak betul abis salahlah semua sistem pemerintahan Islam selama hari ini?)

cuma bila masuk bab Sharif Mekah depa pas kat keturunan Rasulullah s.a.w tang tu depa tak kacau...(maksudnya semua sistem Monarki Khalifah tidak sentuh ketuanan Sharif Makkah yang bertetesan dari Rasulullah s.a.w, mereka akur dengan keturunan Rasullullah s.a.w)

THE MALAY PRESS yang kacau Sharif Mekkah ni Inggeris Amirika dengan Saud...haaa..itu pasai la hari ni kita dok kacau bilau..sebab tuan rumah dah kena halau!

Ariff Abdullah DAP serpihan PAP singapore..emm lee kuan yew pon ada something gak..huhuuhuhuhu..so mana jahat depa ni??? DAP la ni dgn MCA la ni pon mana jht lg??? aku nampok dok saling cover meng cover jer???

THE MALAY PRESS hahahaa... tau takpe...


THE MALAY PRESS tak silap depa tentang suruhanjaya reid ni...tp rasanya PAS dan UMNO sokong dan senada..emm kalau tak silap lah...>>> memang silap! PAS tak sokong Sreid dengan UMNO Penang dan Terengganu.

Ariff Abdullah kalau dlm konteks skrng mana satu harbi?? mana satu zimmi???
puak2 yang nak buat sistem khalifah ni tak baca tang tu..depa dok kata MONARKI ni tak betul...******** depa...cakap macam takde otak...Sallehuddin AYubi pun buat sistem monarki tapi tak lama...Mughal pun monarki....ottoman pun monarki...cuma bila masuk bab Sharif Mekah depa pas kat keturunan Rasulullah s.a.w tang tu depa tak kacau... -->> sapa tu oi???? MCA ka??? dsayatnya!! ka freemason?? kih kih kih..

Ariff Abdullah apa kelemahan suruhan jaya Reid ni???

THE MALAY PRESS hanpa pandai pkir sendiri la...yang zimmi ka harbi hanpa cakap apa ? sapa yang bayar jizyah nak kena tahu la MCA ke DAP?


THE MALAY PRESS kelemahan Reid? hahahah...Malaysia hari ni la.

Ariff Abdullah ok THE MALAY PRESS ttng ha keistimewaan melayu mcm ner plak??? rasanya tu la salah satu kelemahannya...walau nk tolong Bumi... facts!!


Ariff Abdullah MCA dap, hmm 2-2 sokong skool vernakular ni, n majlis peguam yg anjur IFC dulu byk drp DAP..MCA ni ku rasa cekau byk projek la...tu ja..So mana lg langsi???


THE MALAY PRESS lu langsi lu mati. itu je jawabnye.

THE MALAY PRESS keistimewaan melayu >> gula-gula beracun.

THE MALAY PRESS wassalam.

Ariff Abdullah gula2 beracun..emm..tp byk gak la anak2 melayu yg mask ipta dgn guna Tiket Gula2 ni...Facts... apa boleh buat!!





Diatas ini adalah soal jawab TMP dan salah seorang pembaca diruangan facebook The Malay Press. (Soal jawab ini adalah sepintas lalu, jika ada kesilapan dari segi fakta harap dibetulkan begitu juga kekasaran bahasa harap maafkan. Terima kasih)

0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger