"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Selasa, Oktober 06, 2009

The age of discovery : SIAM 1340-1600



"Towards the end of the 13th century the forces of Siamese kingdom of Sukhotai invaded the Kra Ithsmus. They captured Ligor in c. 1290 and from there rapidly overcame the neighbouring states of Patani and Kedah. During the early part of the 14th century the remainder of Malaya fell into invaders, who, however, instead of colonizing their sparsely populated dominions, chose to administer them through the agency of Malay viceroys. The whole of the south of the Peninsula. including the island of Singapore and its important city-state of Tumasek, was place under the Raja of Pahang; the north-eastern states under Patani; and the remainder in the charge of the ruler of Ligor." (William Shaw, Mohd Kassim Haji Ali, 1971)

Baiklah tuan-tuan, peta diatas mengesahkan tentang penguasaan kerajaan Ayuthia - Siam diatas Semenanjung Siam-Melaka. Begitu juga dengan petikan diatas yang mengatakan bahawa dahulunya hanya terdapat tiga wilayah besar di Semenanjung ini iaitu Patani, Pahang dan Ligor. Perihal perkara itu, penulis buku itu mengatakan bahawa Ayuthia menggunakan Malay Viceroys untuk menjadi wakil di daerah jajahannya.































Ini menunjukkan bahawa penulis buku itu beranggapan bahawa SIAM dan MELAYU itu berlainan bangsa berlainan agama, dan pada hemat mereka SUKHOTAI lah yang menyerang tanah semenanjung diawal abad ke 13. Disinilah kesilapan pada rujukan sejarah Islam dan bangsa Melayu hari ini. Inggeris telah memutar belit sejarah pada 'point' ini.

Sebenarnya kerajaan Sukhotai-Buddha Jut Majut hanya berjaya menakluk Ayuthia pada tahun 1767, dan sebelum pada itu Ayuthia adalah dibawah penguasaan Siam Islam. Wakil-wakil Siam yang dikatakan Malay Viceroys itu sebenarnya adalah orang Siam sendiri kerana mereka adalah saudara mara dan anak cucu Merong Mahawangsa yang berasal dari Kedah.

Selepas dari penaklukan Ayuthia itu maka bermulalah perang sabil diantara Siam Islam yang mempertahankan wilayah jajahannya bermula dari Segenting Kra sehinggalah di keseluruhan Semenanjung Siam-Malaka ini.

Disitulah bermulanya sejarah Siam(Melayu) menentang Thai-Buddha. Dan lahirlah panglima-panglima yang berjiwa ulama seperti yang kita kenali dalam sejarah hari ini. Mereka berkhidmat berkorban nyawa demi Islam di bawah Khalifah Syarif Abu Bakar Syah (Boromoja Ekataat) yang terkorban dalam serang hendap Musuh Bisik 1821 kerana pengkhianatan Laksamana Kedah Ahmad Tajuddin II.

















Makam Khalifah Syarif Abu Bakar Syah - Baginda akhirnya diakui (oleh Persatuan Sejarah Malaysia Caw. Kedah, 20 Ogos 2009) sebagai Raja Siam Islam bagi kerajaan Siam Ayuthia di Ligor - Nakhon Sri Thammarat yang syahid dibunuh kerana mempertahankan bumi Islam dari dicerobohi puak kafir Thai Buddha.

[Ini tidak menjadi hairan kerana fakta berkenaan nama Syarif juga ada tersebut didalam Manuskrip Undang-undang Kedah yang berbunyi:

"Pada masa itu tiadalah hukum diatasnya kerana ialah Raja. Dan, adalah adat segala hamba raja itu dipersalini Syarif dan menteri kerana kanun Datuk Besar Kota Setar adanya." (UUK ms 43)

Dan menurut beberapa keterangan lagi, Khalifah Syarif ini ada bersangkut paut dengan Syarif Mekah dari Bani Hashim]


Jika kita perhatikan dan kaji betul-betul, masa bila pula orang THAI yang mata sepet ini menjajah semenanjung, kalau tidak percaya lihat sahaja 'buffer zone' di Patani-Yala-Narathiwat-Nakhon Sitamarat, semuanya muka Melayu! Dan mana ada kesan peninggalan Buddha terhadap bangsa Melayu.

Bak kata Tuanku Mazlan (waris Syed Alang Alaudin Panglima Bukit Gantang) tempoh hari "kalau kita tak pertahan Islam dan Semenanjung ini agaknya habih semua Melayu jadi Buddha agaknya."

Dan cuba kita perhatikan peta diatas, di China terdapat sebuah tempat bernama Zaitun, dan besar kemungkinan disinilah Canton mendapat nama, yang mengesahkan lagi bahawa China itu asalnya Islam. Lihat sahaja kisah Laksamana Cheng Ho dan angkatan lautnya yang besar menguasai pantai dan laut Nosantara.

Dan Empayar Islam Benua Siam Kedah itu adalah bersaudara dengan kerajaan Mughal India dan bersaudara pula dengan kerajaan Dynasti China Ming melalui perkahwinan Diraja. Buktinya ada terdapat pada sejarah Melaka yang mengatakan Puteri Hang Li Po berkahwin dengan Sultan Mansyur Syah Melaka. Kisah sebenarnya adalah Sultan itu bernama Muhiyuddin Mansyur Syah yang bersemayam di Langkawi - Hulu Melaka (kerana merujuk kepada Semenanjung Siam-Melaka yang besar itu).

Jadi apabila mengatakan tentang Empayar Siam Ayuthia sebelum peristiwa serangan Sukhotai - Aluangphaya pada tahun 1767, hendaklan kita sedar bahawa ia sebenarnya merujuk kepada Empayar Melayu Islam Nosantara.

Peta diatas telah membuktikannya. Wilayah Islam itu besar sehinggalah ke Champa dibawah sultannya yang terakhir Po Chan Koya Long Muzaffar Syah 3.

Begitulah tuan-tuan yang dikasihi sekalian, dan bagi mereka yang baru berjinak dengan sejarah realiti maka ingatlah bahawa sejarah harus di kaji dan dilihat dari sudut dan perpesktif yang berbeza. Jangan lagi jumud dengan kisah MELAKA PARAMESWARA HINDU yang didokong oleh orang2 politik yang berkepentingan sempit!

*British mula menukar nama Semenanjung Siam-Malaka ini kepada Semenanjung Tanah Melayu seawal tahun 1913 - Akta Tanah Rizab Melayu dan menamakannya Malaya untuk menyempadani Tanah Thai yang dibuat pada 1909 dalam Perjanjian Bangkok. (Masa itulah wilayah Siam Melayu - Patani-Yala-Narathiwat dapat kat Thai sehingga menjadi perang sampai hari ini.)

0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger