"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Jumaat, September 11, 2009

KIAS TERSIRAT: MERONG NAGA LAUT





Menurut sejarah yang diwasiatkan oleh Nik Muhammadiah, atau Sultan Mohammad I Kelantan @ Keramat Tok Lebai, makhluk yang diarahkan menghembuskan api oleh Zulqornain itu ialah makhluk jadian dari Allah SWT iaitu Naga atau dalam bahasa Siam dipanggil MERONG.- SNK

* tidak mustahil jika Zulqornain mengambil Naga sebagai simbol kebesaran kerajaannya dalam bentuk KERIS.


Dato Onn at one times was reported to have asked:

"What is the form of Malayan Nation, is it a dragon or a snake?"
(Syed Husin Ali, 2008)

*Mahkluk yang menjadi SIMBOL KUASA - yang terdapat ceritanya di Barat dan Timur dan juga terpatri di Pedang Rasullullah s.a.w dan para sahabatNya itu mempunyai berapa tanduk (QORNAIN) wahai tuan-tuan yang di rahmati Allah sekalian?


Full story in Anglish can be found here:

------------------------------------------------------

Yang berkenaan:

Ilmuan Palsu: (asal Gelaran Datuk ekspres)

KUALA LUMPUR 22 Sept. – Jabatan Peguam Negara diminta memutuskan sama ada ‘pembelian’ gelaran seperti Datuk dari luar negara atau ijazah doktor falsafah (PhD) ‘secara ekspres’ merupakan perbuatan jenayah atau sebaliknya.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, kegiatan membeli gelaran sosial semakin serius dan jika tidak ditangani, akan melahirkan satu generasi ‘ilmuwan palsu’.

Menurutnya, agensi kerajaan yang berkenaan perlu menilai dan merumuskan juga kaedah untuk menghalang perbuatan membeli gelaran sosial yang semakin menjadi-jadi.

Beliau memberitahu, pihak-pihak yang menggunakan gelaran palsu berkenaan harus disiasat dengan segera kerana mereka boleh ditafsir melakukan satu bentuk penipuan kepada masyarakat.

Tambahnya, perbuatan membeli gelaran sosial di negara ini sudah di tahap yang agak keterlaluan dan menjadikan budaya menipu di tahap paling tinggi serta memudaratkan masyarakat.


more:http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0923&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm

8 comments:

  1. salam TMP...

    Tidak mustahil semua itu.
    menarik!!!....teruskan.

    wassalam

    BalasPadam
  2. ya sangtawal...sama-samalah kita mencari titik pertemuan yang tiada lain - 'kebangkitan'.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum,

    dalam Al-Quran, tak disebut Iskandar Zulqarnain. Sekadar Zulqarnain sahaja tuan. bermaksud "2 tanduk", yang merujuk kepada kekuasaannya meliputi timur dan barat.

    Saya sendiri tak pasti dari mula mana timbul Iskandar Zulqarnain. Mungkin kerana pihak Barat nak pesongkan sejarah iaitu nak mengaitkan Alexander The Great itu sebagai "Iskandar" Zulqarnain. (Alexander=Iskandar)??. Sedangkan pengkaji Islam kini ramai yang lebih memihak kepada Cyrus The Great itulah Zulqarnain.

    Sekadar berkongsi...

    Wallahualam...

    BalasPadam
  4. The King with the Two Horns. Who was he? In what age, and where did he live? The Quran gives us no material on which we can base a positive answer. Popular opnion identifies Zulqarnain with Alexander the Great. An alternative suggestion is an ancient Persian King, or a prehisotric Himyarite King.

    BalasPadam
  5. (ignore my terms) in surah Al Kahfi, Musa a.s was following a very pious man (a soleh) who possessed a knowledge that cant be described in ordinary word. the man was said to be Khidir.

    same goes to Ashabul Khafi:

    "Who was he (they)? In what age, and where did he live? The Quran gives us no material on which we can base a positive answer."

    BalasPadam
  6. Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang...

    Carilah mata air berlumpur hitam itu di suatu tempat bernama Qattara Depression, Mesir....

    Dari situ, jika kalian mencarinya melalui Google Earth, ianya tepat diatas koordinat 30 darjah Utara...

    Itulah 'jalan' yang dikurniakan Allah s.w.t kepada Dzulqarnain...

    Jalan yang dimudahkan-Nya untuk menakluk Timur & Barat...

    Dipenghujung Timur perjalanannya, berhampiran kawasan itulah, dengan Izin Allah, Tembok penghadang Yakjuj wa Makjuj terbina...dan kini diamnya di dalam air...

    Kekunci diberikan terus oleh Allah:
    "Tembaga cair yang menyaluti ketulan besi separas gunung"

    Tembaga: agen anti karat...

    BalasPadam
  7. dalam Al-Quran, tak disebut Iskandar Zulqarnain. Sekadar Zulqarnain sahaja tuan. bermaksud "2 tanduk", yang merujuk kepada kekuasaannya meliputi timur dan barat.

    "bermaksud diatas malaysia ada benua timur/barat.Sebab tu malaysia dikenali sebagai "jantung dunia". Sebab tu semua orang gila nak "apa" yg malaysia ada. tks

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger