"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Sabtu, Jun 28, 2014

SUKU ANAK MELAKA - Taboh Naning

Assalamu'alaikum wbt.

TMP ingin mengucapkan selamat berpuasa kepada semua pembaca tegar blog ini. Semoga Ramadhan kali ini lebih bermakna, sebenar bermakna. Maka dengan itu TMP ingin memohon maaf kiranya ada salah dan silap sepanjang TMP menulis di sini, manalah tahu kot ada yang terguris perasaan, tersinggung hati dek penulisan yang kadangkalanya mengikut nafsu amarah yang tidak berbendung. 

Maka tidak boleh kita meminta maaf tanpa memaafkan orang lain, maka begitulah kisahnya kemaafan yang telah diberi.

Tiada ampun buat penjajah!

Sekian.
Wassalam.

Sejarah juga nampaknya menjadi semakin menarik. Maka di sini juga di bawakan serba sedikit sedutan dari blog lain yang mengkisahkan tentang perihal Naning. Dan perlu juga diingat, sejarah ini bukan untuk menaikkan mana-mana pihak, atas hal perebutan kuasa, tahkta mahupun harta. Sejarah Naning ini disebut kerana ada perkaitannya dengan suku Anak Melaka, Mungkar, Semelenggang dan Tiga Batu. Itu sahaja. 

Menarik juga kisahnya ni..adoiii. Kajian masih dijalankan...

Taboh Naning

Naning Flag

Taboh Naning is the only one province outside Negeri Sembilan that still practice the ‘Adat Perpatih’. There are still headman who control the culture and custom of Pembesar Waris and so on such as the most famous Datuk Naning, Dato’ Dol Said. 4 major tribes (suku) in the Naning province called the Suku Anak Melaka (Meruar), Suku Mungkar (Utar-Utar), Suku Semelenggang (Ular Ular) and Suku Tiga Batu (Tonggo).

Suku Anak Melaka Flag

Suku Mungkar Flag

Suku Semelenggang Flag

Suku Tiga Batu Flag

Taboh is one of the musical instrument also known as ‘gendang’. This taboh is used in many mosque in Melaka before the ‘Azan’ in order to inform to people its time to pray to the god.

Taboh





Bendera atau marawa yang digunakan suku-suku Minang. 
Macam bendera German pun iya juga....adoii. :-)
Naning is a type of spiritual hornet (penyengat) that used by Dato’ Dol Said to attack the British in Naning War but then those hornet dissapeared after the British army poured the pigs blood to the hornet’s nest with the help from Rembau people who were disloyal to Dato’ Dol Said and Naning State.

2 comments:

  1. Saya Suku Anak Melaka. Baru hari ni saya tahu Suku Anak Melaka pun ada bendera sendiri. Saya sekarang sedang menyiapkan buku saya yang ke-30 berjudul PEMBURU BENCANA tentang perjalanan kembara saya termasuk ke Dumai, Pekan Baru, Paya Kumbuh, Bukit Tinggi dan Padang; daerah asal usul saya. Tunggu kelahiran buku ini sekitar September 2017 ya.

    BalasPadam
  2. Terima kasih Dato Haji Muhammad Zakaria kerana sudi singgah ke blog ini. Tahniah juga atas buku yg bakal diterbitkan kelak!

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger