"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Ahad, Mei 18, 2008

Kekejaman Alaungphaya 1767.


Trailer - Bang Rajan , The Village Warriors.


The mistake by researchers on Pattani and Ayutthaya is that they always thought that Thais are descendent of the Siamese and all Thais themselves today think they are Siamese. In terms of people to country relationship this is correct but in term of monarchy to country relationship this is not so. The ruling Thai monarchy only came into power when Rama I, a Buddhist general was nominated as King after the attacked by Burmese Alaungphaya in 1767. Before this date, Siam was a Muslim empire ruling from Ayutthaya to the tip of peninsular Malaya and from Cambodia to Acheh. It form part of the Muslim Monggol Empire in India which is tributary to the Emperor of China.

Today, the Malays of peninsular Malaysia especially in the northern state of Kedah, Perlis, Kelantan and Pattani in Thailand are the descendent of that Siamese Kingdom, before Ayutthaya was attacked. Siamese language, not thai is still spoken in this state, up to Haadyai in Thailand. Meanwhile, the Thai's originate from Lannathai where the Sukhothai Kingdom, led by their king, Alaungpaya (and later on by Prince Hsinbyushin) was allowed to set up their small kingdom within Ayutthaya borders as a tributary state to Siam. They then attacked the Toung Oo Kingdom (in Burma) which is tributary to Siam in 1758, then in 1767 invade Ayutthaya from Burma. Historically today, the Burmese takes the blame for attacking Ayutthaya in 1767 [more]

[Nota Penulis: Cerita ini dibuat pada tahun 2001 dan pada asalnya untuk 'Thai viewer only'. Penulis memiliki cd original 'Bang Rajan' yang dikirim dari Bangkok melalui seorang kawan. Namun, usaha untuk mengedit part2 tertentu untuk dipadankan dengan cerita diatas mungkin agak keterlaluan kerana cerita Bang Rajan ini pun bukan mengisahkan yang sebenar, kerana keseluruhan penduduk kampung itu beragama Buddha.

Zaman itu perang adalah antara Islam dan Buddha, secara logiknya kebarangkalian Buddha membunuh Buddha amat kurang sekali. Oleh itu, baik guna sahaja trailer 'you tube' dan cross-check dengan sejarah yang sedia ada.

Cuma apa yang penulis ingin tekankan disini, adalah melalui cerita Bang Rajan ini, kita dapat saksikan kekejaman tentera Buddha Thai - Alaungphaya yang membunuh seluruh penduduk kampung Bang Rajan.

Cuba kita bayangkan yang penduduk kampung itu beragama Islam di Kedah, Patani, Yala dan Naratiwat sewaktu itu. Kerana apa yang mereka filemkan itu adalah cemin yang mewakili diri mereka sendiri. Dan mereka cuba memutar belitkan sejarah dengan meletakkan kesalahan itu pada Burma.

Perang antara Siam-Kedah Muslim vs Thai Buddha berlaku pada 1767 , 1821, 1832, terakhir sekali 1876 sebelum mereka menjajah Kedah selama 5 tahun dan menyerahkan pemerintahan kepada Sultan Abdul Hamid dengan restu British.

Kekejaman Thai Buddha adalah tanpa belas seperti yang kita lihat di Tak Bai. Itu kejadian di dunia modern serba canggih yang penuh dengan laungan Human Rights bagai...kalau zaman dulu...entahlah.

Patutlah sampai sekarang kalau dengar cerita orang tua2, mereka kata tentera Siam jahat-ganas...sepatutnya tentera Thai yang jahat. Tengoklah sendiri cerita ni...

Apa yang pasti, dizaman pemerintahan kerajaan Islam, semua penduduk berbilang bangsa dan agama hidup aman makmur dan harmoni. Ini kerana pemerintahan Islam itu adil.

Selalunya kerajaan Islam mempunyai ketemadunan dan keperadaban yang tinggi - kerana Islam mengajar tatacara berakhlak mulia - atau dengan kata lain Manners. (Tapi hari ini, ramai jugak pemimpin2 yang dipilih rakyat samada Islam atau tidak yang 'have No Manners'! Itu bukan salah ajaran Islam...Itu salah bapak dia yang tak ajar! Lepas tu menyorok celah ketiak undang2 ciptaan British - Melayu ke Benggali sama sahaja.)

Tetapi apabila kerajaan Islam itu terlepas ke tangan bangsa asing, selalunya umat Islam yang pertama yang akan ditindas dan diseksa. Seperti di Palestin, Andalusia, Selatan Thailand, Filipina, Turki dan yang terkini Iraq.

Oleh itu dalam hal memilih pemimpin, umat Islam perlu berhati2. Jangan terlalu leka dan terpengaruh dengan mulut manis dan dakyah persamaan hak sama rata. Kerana umat Islam selalunya tidak akan mendapat hak sama rata jika diperintah oleh bukan Islam. Terbukti - lihat sahaja di Selatan Thailand dan Filipina!

Penganut lain fahaman pula perlu berterima kasih kepada pemerintah Islam yang membenarkan mereka hidup aman, boleh mencari rezeki, beranak pinak, berniaga, pakai kereta besar - rumah besar di negara Islam. Belum ada lagi yang mati kebulur di Malaya ini. Jadi, jangan pula sampai ada cita2 nak naik tocang!]

Film Bangkok, Thailand

0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger