"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Isnin, Ogos 03, 2009

Coup d'état Young Turks 1908 (updated)


Menyambut petikan dari blog SNK - Siam Ramadhan yang telah menyentuh dengan panjang lebar kisah pihak British yang secara licik menjatuhkan khalifah kerajaan Islam satu persatu, sebermula dari Empayar Mughal India, Empayar Manchu China, Empayar Islam di Benua Siam-Kedah dan terakhir sekali pusatnya iaitu di Mekah dan seterusnya Istanbul.

Maka disini ditayangkan semula klip video diatas, yang dalam perkiraan TMP amat sesuai untuk diambil iktibar bagi mereka yang masih belum nampak perancangan British dan Perancis yang bergerak secara global dan total menjahanamkan empayar Islam semenjak kurun ke 17 lagi.

(1791 British mencuri tapak di Pulau Pinang hasil bantuan Raja Abdullah anak kepada bini kedua Perdana Menteri Kedah Paduka Seri Sultan Muhammad Jiwa - refer UUK)

Apabila kita menyebut empayar, maka tergambar-lah kita akan keagungan sebuah kerajaan yang di dalamnya terdapat segala macam kepandaian dari segi falsafah, sains, teknologi dan ilmu perang para panglimanya.

Tetapi apa yang menghairankan kita hari ini ialah sejarah Islam kita tidak langsung mahu menyebut tentang keagungan Empayar Islam Ottoman dari segi falsafah sains dan teknologinya. Melainkan dikata pula kegemilangan Islam berakhir dengan kejatuhan kerajaan Baghdad dan Cordoba di Sepanyol. Berapa ratus tahun bezanya antara dua zaman tersebut?

(Jadi bagaimana mungkin sebuah bangsa boleh membina sebuah empayar yang besar tanpa bantuan daripada cerdik-pandai yang menyumbangkan kekuatan dari segi sains dan teknologi, contohnya Sultan Muhamad Al Fateh yang mengawal Selat Bosphorus dari kemasukan kapal asing sewaktu menakluk Constantinapol? Inginkan contoh lain yang nyata? Lihat sahaja bagaimana Navy Iran yang mengawal Teluk Parsi dari di monopoli oleh armada Amirika - dari mana datangnya teknologi Iran itu?)

Jika direnung kembali, maka jelaslah usaha penggelapan sejarah empayar Ottoman sebenarnya adalah antara agenda mereka (pihak Eropah) untuk memutuskan dan menjauhkan umat Islam hari ini dari mengetahui pencapaian sebenar mereka dalam bidang itu yang pada hakikatnya tidaklah teruk mana pun. Cuba bayangkan, apabila sebut sahaja sains dan Islam maka kita secara automatik akan ter-bawak sampai ke zaman Aladin di Baghdad - itu cerita zaman Tok Kadok, jadi sebab itulah ilmu Islam itu nampak lapok.

Tetapi jika kita selak sahaja sejarah empayar Islam Ottoman maka kembalilah kita bertaut dengan sejarah kita yang hilang. Jadi mengapa perlu kita menangis mengenangkan Baghdad yang kononnya dibakar pihak Monggol tetapi pada masa sama membenarkan pula Al-Tusi (astrologer Islam) membina pusat kaji bintang (observatory center) yang terbesar dan tercanggih (didunia) di Maragha dibawah naungan Hulagu Khan?


















"The library of the observatory contained 40,000 books on many subjects, related to astrology/astronomy as well as other topics. A number of other prominent astronomers worked with Tusi there, such as Muhyi al-Din al-Maghribi, Mu'ayyid al-Din al-'Urdi, from Damascus, Qutb al-Din al-Shirazi, and Hulagu's Chinese astronomer Fao Munji whose Chinese astronomical experience brought improvements to Ptolemaic system used by Tusi."

Ini menunjukkan pihak Monggol tidak membakar buku dan menghancurkan perpustakaan, malah membenarkan dan menghargai pihak sarjana Islam. Lautan dakwat sungai Tigris itu hanya kata yang diperbesar-penyedap cerita sahaja, tapi bukanlah fakta yang sebenar.

Yang di lanyak Monggol itu sebenarnya puak Syiah Hasyasyin yang kejam dan tidak berperi kemanusian beserta konco-konconya sekali. Dan barangkali yang dibakar dan dibuang itu adalah buku-buku sihir - tahyul khurafat, komik mangga, urtv, variapop kepunyaan puak 'syiah taik candu' ini tadi yang memang tidak membawa faedah kepada umat Islam sejagat.

Baiklah, jika tuan-tuan melayari klip diatas, maka awaslah terhadap tuduhan 'traitor' yang dilemparkan kepada Shariff Hussein Mekah oleh segelintir pihak dari Turki yang mungkin terkeliru dengan kerjasama antara pihak Arab dan British dalam melaksanankan kempen Arab Revolts 1916 - di mana dalam kempen tersebut pihak Arab berjuang untuk kemerdekaan wilayah Arab dari genggaman Turki Young Turks yang pada ketika itu telah pun menguasai kerajaan Ottoman melalui Coup of 1908 dan 1913 (sila baca petikan akhbar The New York Times dibawah sebagai bukti tentang rampasan kuasa yang berlaku di Turki)


Tetapi sayang sekali, walaupun pihak Syarif mempunyai muslihat, tetapi pihak Ingris sebenarnya berada dalam momentum yang kukuh dalam perancangan mereka memecah belahkan wilayah Islam dan merampas tanah Arab di Palestine buat menunggu kedatangan Raja mereka di masa peperangan akhir zaman kelak.

Oleh itu, walaupun pihak Syarif dalam beranggapan dengan terlepasnya mereka dari cengkaman Young Turks yang pro-German (dalam WW1) maka mereka boleh menjalankan pemerintahan sendiri, rupanya tidak, dalam diam mereka juga ditipu - oleh Inggeris, Perancis, Amirika, Russia, Italy dan kuasa-kuasa besar Eropah yang lain.

(Sharif Mekah juga bukan hanya duduk diam apabila tahu dia tertipu malah turut melancarkan perang menentang kuasa-kuasa besar yang baru itu walaupun dengan kelengkapan perang yang dhaif)

Dalam masa kekalutan yang melanda empayar Islam itu, ideologi baru iaitu 'nasionalism' ditanam disetiap negara Islam yang mereka duduki bagi menggantikan semangat persaudaraan Islam, hingga dibuang perkataan Ottoman maka diganti pula dengan semangat Kebangsaan Turki. Perkara ini menjadi lebih mudah dengan ketiadaan Khalifah Islam - maka ideologi semangat kebangsaan ini pun cepatlah merebak sehingga ke Timur Jauh - Nusantara Alam Malayu. Yang paling menyakitkan hati - bahasa Turki diagung-agungkan bagi mengganti bahasa Arab yang menjadi lingua franca di seluruh wilayah Empayar Islam ketika itu. Ini kerana khalifah-khalifah Ottoman sebenarnya juga berdarah Arab Quraisy.

Perlu diingat sebelum ini tidak pernah terjadi golongan Sharif Mekah menentang Khalifah Ottoman kerana realitinya mereka juga adalah bersaudara - yang mana khalifah-khalifah Uthmaniah yang terdahulu mengambil puteri-puteri dari Bani Hasyim untuk dijadikan permaisuri bagi mengukuhkan lagi persaudaraan diantara mereka dalam usaha mengembangkan syiar Islam diserata pelusuk dunia.

Jika dikaji, sememangnya khalifah-khalifah yang terdahulu, yang mana telah ditakdirkan memerintah umat Islam sebenarnya ada mempunyai pertalian darah dengan Bani Hasyim - itu mungkin salah satu kelebihan yang Allah swt. kurniakan kepada mereka yang kita sendiri tidak dapat nafikan.

Ialah pun, jika menurut kitab-kitab lama dan jika menurut input dari pelbagai sumber yang boleh dipercayai, maka dipenghujungnya kelak yang dikatakan akan pemimpin umat Islam di akhir zaman juga pun dikatakan dari keturunan Rasulullah s.a.w - penulis yakin, ini semua orang tahu, jadi tidak payah lah hendak berdebat panjang lebar. Kalau nak berdebat juga pergi cari Tok Alim yang murshid lagi siddiq. Bersidanglah sampai subuh.

Jadi, walaupun mereka (khalifah Ottoman) memerintah di Istanbul tetapi mereka tetapi hormat kepada ahli-bait yang telah diberikan wilayah autonomi memerintah di Mekah dan Madinah, yang hari ini dicabul pula oleh puak penipu dari Najd yang digelar Saud yang dikatakan berdarah Yahudi.

Memanglah mereka ini berupaya memajukan Mekah dan Madinah (dengan bantuan Amirika) tetapi jauh disudut hati - bukan itu yang kita mahu, yang kita hendak ialah 'the truth spiritual leader' yang boleh menyatukan kembali hati umat Islam tanpa berasaskan fahaman material yang melampau. Yang mana kita boleh menerima dengan rela tanpa syak wasangka - walaupun disoal bicara asal-usulnya kerana sudah menepati kriteria dan ciri-cirinya. Pihak Ingris tahu tentang 'spiritual leader' ini. Jadi kalau pihak Ingris pun tahu akan kriteria dan asal-usul pemimpin akhir zaman ini, tak kan kita pula buat pura-pura tidak tahu? Menipu diri sendiri lah namanya. Sebab itulah tiba-tiba tercokoh proxy-nya di pusat Islam sedunia itu.

Begitulah tuan-tuan. Dan bagi mereka yang masih belum jelas tentang siapa sebenar puak Raja Inggeris keturunan Raja Rom dari jurai Firaun Mesir ini silalah lihat wajah sebenar mereka dalam entri Bloodlines Vs Bloodlines. (atau layari siri The Arrivals daripada You Tube atau Facebook)

Maka kesimpulannya, Khalifah Islam terakhir - Sultan Abdul Hamid sebenarnya tidak melepaskan kuasa dengan rela melainkan dengan paksaan. Selepas dari itu barulah politik dalaman Turki mengalami krisis identiti dan pancaroba kusut masai - berterusan sehinggalah Mustafa Kemal mengambil alih dan seterusnya tertubuhlah sebuah negara Turki Sekular - dengan itu maka berakhirlah sistem pemerintahan Islam berkhalifah dari dakapan umat Islam.

Jika diteliti dan diamati situasi hari ini, berikutan daripada peristiwa coup d'état (kudeta) tersebut, dapat-kah kita pastikan ke mana rajuk-'nya' benih itu wahai tuan-tuan para pembaca yang dirahmati Allah sekalian?

*Adakah ini kisah realiti atau fantasi? Bak kata sahabat kita disebelah -
berentilah jadi sejarawan Pak Turut.

3 comments:

  1. LAGU BUTTERFINGERS-
    FIKIRKAN.....
    Pacific Lyrics
    (written by: Loque)
    ALBUM MALAYNEUM


    born to be lame
    in common wealth
    what's with their blessed mentality

    your superficial protocols
    i say, i'm coming right behind

    several things i've learnt
    a thousand things i've burnt
    complications first before the honey

    there's nothing real anymore
    you're pure and she's so synthetic
    it's back to the retro-motion world

    domestic nightmares
    to make no friends
    you turn tour insides out

    dressed secular
    lean on the fast life
    wear out to tear down
    you're living a waking dream

    several things i've learnt
    a thousand things i've burnt
    complications first before the honey

    there's nothing real anymore
    you're pure and she's so synthetic
    it's back to the retro-motion world (2x)

    did i react?
    there's time on and
    and everythings done

    BalasPadam
  2. Hi e fan thanks.
    Some ppl prefer headbangin than looking into the lyrics which they cant understand...some ppl need help by a simple explaination.

    BalasPadam
  3. lgpn ade sbb mengapa empayar uthmaniyah jatuh...
    jika dikaji, di akhir pemerintahan mereka...
    pemerintah terlalu mewah...
    lebih gemar berfoya-foya...

    iktibar sbg mana pemimpin kita hari ini...

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger