"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Rabu, Julai 09, 2008

Kelab Sultan Suleiman Warisan Raja Melayu



Majlis Perasmian Bangunan Warisan Kelab Sultan Suleiman telah dilaksanakan oleh DYMM Sultan Selangor pada 8 Disember 2007 di padang Kelab Sultan Suleiman, Kampung Baru, Kuala Lumpur. 

Bangunan ini merupakan bangunan di mana berlangsungnya Kongres Melayu Se-Malaya yang pertama pada tahun 1946 yang mana telah menjadi perintis kepada penubuhan UMNO dan seterusnya membentuk ke arah kemerdekaan negara ini. Sejarah penubuhannya berkait rapat dengan sejarah pengwujudan Kampung Baru, khususnya penempatan awal orang-orang Melayu di Kuala Lumpur di mana ia bertujuan untuk menaiktaraf ekonomi orang-orang melayu.

lagi arkib fotostory: The Malay Press Web Album

----------------------------------------
Petikan Penulis:

"Kesabaran orang-orang Melayu ada hadnya. Kaum-kaum lain jangan cuba membuat provokasi melampau sehingga boleh menimbulkan ketegangan kaum," kata Menteri Besar Selangor berkenaan kes Hindraf. 

(Petikan ini menurut penulis, tidak disiarkan dimana2 akhbar arus perdana walaupun diminta oleh YAB MB Dato Seri Mohamad Khir Toyo dalam sidang akhbarnya hari itu)

*syabas Jabatan Warisan Negara-KEKKWA, dibawah Dr. Rais Yatim kerana berusaha menyelamatkan warisan dan peninggalan sejarah bangsa dari diluputkan oleh pihak2 yang tidak bertanggungjawab. Harap menteri barunya  Datuk Shafie Apdal mempunyai kesedaran yang sama! Kali ini biarlah lebih agresif menjejak dan mengiktiraf peninggalan sejarah lebih-lebih lagi diutara Semenanjung Tanah Jawi...


0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger