"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Khamis, April 10, 2008

Kuat Latah...Opocot!

Sikit cucuk melompat, sikit cucuk melenting. Jadi bahan senda-tawa orang sekeliling. Sekaligus memberi ruang untuk dipersendakan, makin nampak kelemahan.

Begitulah umpamanya umat Islam hari ini. Serupa makcik-pakcik yang kuat melatah. 'Off-guard', reflek yang tidak tentu-hala, gerak-geri diperhati lawan.

Balik-balik bawa sepanduk, jerit pekik dan nota bantahan. Stereoptaip, itu saja tindakbalas yang termampu. Semestinya ia tidak akan membawa sebarang keuntungan bagi peniaga, individu mahupun dipihak kerajaan. Belakang, kalau ada rusuhan geng sendiri pulak tu yang jadi korban...apa ke heinya yob?

Menurut perangkaan terkini (wikipedia yang ni belum update kot), umat Islam dikatakan yang teramai, telah pun mengatasi penganut agama-agama lain di planet bumi ini. Fuyyyooo...Aku terkesima.

Tapi apa yang nak dibanggakan sangat dengan statistik gula-gula tu? (Tak silap aku, anak luar nikah teramai dan murtad pun teramai? sama naik tu...)

Lu dengar sini bai! Ramai tidak membawa erti damai... Umpama buih dilautan, lemah gemalai, senang dihanyut ombak pantai. Hancai bai...Kualiti tarak la dek.

Malah penulis yakin, dalam waktu-waktu yang terdekat ini umat Islam akan dicucuk lagi sehingga hilang upaya untuk melatah. Sudahnya nanti biarkan sahaja.."nak cucuk cucuklah..Kak Jah dah tak larat". Terjelepok tidak berdaya, perhatikan sahaja...sindrom Oh I See!

Apakata jika setiap satu cucukan, dibalas satu sonsongan ke uluhati, difollow-up sebijik telapak 'MacanSingo' naik ke muko. Tobat tak buat dah...tobat tak cucuk lagi.

Malangnya, adake yang mampu dan adake yang berani? Ha..lu pikirla sendiri bai!

0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger