"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.
~ MOHAB (1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Jumaat, Disember 23, 2011

Murong dan Empire Tang


Maharaja memanggil Murong Shie-Hu untuk menjadi general perang kerana baginda cedera dipanah.

Perdana Menteri Xianbei menyerahkan kerajaan kepada Murong Shie-Hu atas amanah Maharaja yang telah cedera dipanah tapi terkorban apabila dibunuh oleh orangnya sendiri (yang ingin merampas tahkta).

Murong Shie-Hu dan para panglimanya.

Tuan Puteri ini memanggil Shie-Hu dengan panggilan Abang Hu, tidak pula disebut Murong pada panggilan itu. 

Diatas ini adalah upacara rasmi dalam dewan Diraja Xianbei dan gelaran Murong digunakan. 

Pinjam sekejap daripada Uncle Wiki (yang bawah ni).

Murong asal kata nama daripada Xianbei
The Xianbei (simplified Chinese: 鲜卑; traditional Chinese: 鮮卑; pinyin: Xiānbēi; Wade–Giles: Hsien-pei) were a significant Mongolic nomadic people residing in Manchuria, Inner Mongolia and eastern Mongolia. The title “Khan” was first used among the Xianbei.

Asal usul empayar Xianbei
During the Sixteen Kingdoms (304-439) period, the Xianbei founded six kingdoms in China proper, including the Former Yan (281-370), Western Yan (384-394), Later Yan (384-407), Southern Yan (398-410), Western Qin (385-430) and Southern Liang (397-414). Most of them were unified by the Tuoba Xianbei, who established the Northern Wei (386-535), which was the first of the Northern Dynasties (386-581) founded by the Xianbei.[4][5][6]


Xianbei belt buckles, 3-4th century CE - Ukiran Naga. Merong dipinggang.

Ruan Xian, Seven Sages of the Bamboo Grove, had a Xianbei slave who gave birth to his son, Ruan Fu.[7] In 534, the Northern Wei split into an Eastern Wei (534-550) and a Western Wei (535-556). The former evolved into the Northern Qi(550-577), and the latter into the Northern Zhou (557-581), while the Southern Dynasties were pushed to the south of the Yangtze River. 

In 581, the Prime Minister of Northern Zhou, Yang Jian, founded the Sui Dynasty (581-618). His son, the future emperor Yang Guang, annihilated the Southern Chen (557-589), the last kingdom of the Southern Dynasties, thereby unifying northern and southern China. 

After the Sui came to an end amidst peasant rebellions and renegade troops, his cousin, Li Shimin, founded the Tang Dynasty(618-907); Li led China to develop into one of the most prosperous states in history.

Kaitan Dynasti Tang dan Xianbei yang masih membawa gelaran Murong
Sui and Tang dynasties were founded by Han Chinese generals who also served the Northern Wei Dynasty.[8][9] Through these political establishments, the Xianbei who entered China were largely merged with the Han, examples such as the wife of Emperor Gaozu of Tang, Duchess Dou and Emperor Taizong of Tang's (Li Shimin's) wife, Empress Zhangsun, both have Xianbei ancestries,[10] while those who remained behind in the northern grassland emerged as later powers to rule over China.

Emperor Gāozǔ of Táng (566 - 25 June 635), born Lǐ Yuān (李淵), courtesy name Shūdé (叔德), was the founder of the Tang Dynasty of China, and the first emperor of this dynasty from 618 to 626. Under the Sui dynasty, Li Yuan was the governor in the area of modern-day Shanxi, and was based in Taiyuan.

Baiklah, apa yang dapat kita pastikan disini bahawa permaisuri kepada Maharaja Tang yang pertama itu berketurunan Xianbei iaitu satu-satunya(?) kaum daripada beribu kaum yang terdapat di China yang memakai Murong sebagai gelaran pada nama dan memakai lambang kebesaran Merong dipinggang.

Seperti yang telah diperjelaskan sebelum ini, Saad Abi Waqas datang ke China berjumpa dengan Maharaja Tang lantas Maharaja itu memeluk Islam. Perkara itu tidak ditekankan dalam mana-mana sejarah dunia juga melainkan sejarah Empayar Islam Benua Siam Kedah. Dan Baginda menghantar cucu-nya Merong Mahawangsa ke Kedah untuk menyebarkan Islam dan juga ke seluruh wilayah Nusantara seawal zaman para sahabat Rasulullah s.a.w lagi.

Apa yang hendak di perjelaskan disini adalah gelaran Murong (surname) telah pun ada diguna pakai sebelum itu dan juga tidak mustahil gelaran masih diguna pakai oleh waris Maharaja Tang yang mempunyai darah Xianbei kaum yang pernah mempunyai sebuah empayar besar di China dan kaum yang pertama sekali menggunakan perkataan Khan yang merujuk kepada Raja.

Si Raja Monggol Gengkhis yang terkemudian daripada mereka (Xianbei) juga menggunakan perkataan Khan sebagai gelaran. Tidak ketinggalan juga Salman Khan, Shahrukh Khan ataupun Zaman Khan bekas Ketua Pengarah Penjara Negara yang memang terkenal garang umpama singa (tabik tuan).

Tetapi adakah Si Gengkhis Khan itu wajahnya 'setampan' Sharukh Khan hero Bollywood yang menjadi kegilaan ramai wanita Melayu Malaya? Boleh jadi hensem juga si Gengkhis itu gamaknya...hensem ala-ala Bangla?

Temujin @ Genghis Khan @ King of Kings yang dikatakan barbarik tidak bertamadun oleh pihak barat, jadi bagaimana pula dengan Khan Xianbei yang telah pun mempunyai empayar dan tamadun sebelum Temujin menjadi Genghis Khan?
(Ada rupa Shahrukh Khan? Atau Imran Khan pemain Kriket Pakistan tu?)

Daripada segi bahasa pula, jelas Murong itu diambil daripada perbendaharaan kata rumpun bahasa Mongoloid yang berkait pula dengan bahasa Turkic, terhimpun menjadi salah satu bahasa daripada ribuan bahasa yang terdapat di China yang telah disatukan pula oleh bahasa Mandarin.

Empayar Xianbei

Cuma tidak dapat dipastikan samada Murong itu bermaksud naga ataupun tidak dalam bahasa asalnya, tetapi jika dilihat daripada alat kebesaran Xianbei, maka kita akan lihat penuh dengan ukiran naga pada segala alat kebesaran Diraja mereka.

Yang pasti Merong itu bermaksud Naga Laut dalam bahasa Siam, dan Murong pula adalah gelaran kebesaran Diraja yang memang berasal daripada empayar Xianbei sebelum bercantum dengan Dynasti Tang yang mengekalkan nama/gelaran Merong (Maha Wangse-er) iaitu melalui jurai sebelah neneknya.

Logik?

Dan yang paling pasti Merong yang ini bukan Merong Maha "garbage" gelandangan spesis kaki betina tidur merata khayalan R.U.K. bersaudara.

Sekian.

*Xianbei - jika disebut terus, bunyi 'nb' tu mulut katup ke tak? Minta tolong pakar bahasa perjelaskan lah.

19 comments:

  1. "Dan yang paling pasti Merong yang ini bukan Merong Maha "garbage" gelandangan spesis kaki betina tidur merata khayalan R.U.K. bersaudara."

    _____________________________________

    saya suka statement ni.. dh la citer tu x sedap.. lari dari sejarah lak tu.. tahapehape je..

    BalasPadam
  2. Tidak dinafikan filem itu gah daripada segi teknik grafik, tetapi dalam pada itu khayalan dan skrip mereka merendahkan martabat Raja raja Melayu yang bersusur galur daripada Merong Mahawangsa.

    Sejarah SONGSANG garapan R.U.K bersaudara.

    BalasPadam
  3. Jalan cerita sudah semakin jelas, Murong boleh menjadi keyword kepada kajian seterusnya..

    BalasPadam
  4. Yang aku paling bengang, ikut filem rekaan R.U.K tu, Merong Mahawangsa dikahwinkan dengan anak ketua kampung bekas kena rogol dengan si botak.Pulak dikatakannya raja-raja Melayu daripada keturunan itu.

    BalasPadam
  5. Yes Husaini.

    sebenarnya dengan wujudnya Murong dalam istilah bahasa Asia Utara menunjukkan ia adalah satu nama yang realiti bukan khalayan atau nama yang saja-saja diwujudkan.

    Apa maksud Murong TMP pun tidak pasti. Tetapi jelas Naga Laut banyak digunakan sewaktu era kerajaan Xianbei.

    Murung (sebutannya murong) dalam bahsa Melayu bermaksud sorrow (wajah murong akibat sedih kecewa dan sbgnya) Jika mengambil cara sebutan sarung (sebutannya sarong). Sudah tentu Murong yang dimaksudkan itu bukan gelaran dalam bahasa Melayu.

    Melepaskan 'batok' ditangga bukan bermakna batuk ditangga...BATOK itu adalah tempurong bertangkai yang digunakan untuk mengambik air daripada tempayan untuk membasuh kaki kemudian dilepaskan ditangga...perbuatan itu namanya melepaskan batok ditangga - sambil lewa - sambil lalu - bukanya batuk berdehem ditangga..seperti yang ramai daripada kita fahami hari ini.

    Naga itu sendiri wujud dan menjadi kepercayaan serata dunia.

    Tok Kong merah yang ada hari ini banyak menggambarkan Naga, tetapi Tok Kong merah itu bukan Buddha, tetapi adalah kepercayaan nenek moyang puak2 daripada China.

    Naga tasik Chini, Naga Seri Pahang, Naga Seri Kemboja, Naga Seri Gumum ... banyak lagi naga yang digunakan dalam kepercyaan masyarakat Melayu.

    Naga masjid Demak, Naga di Pedang Rasulullah s.a.w Ar Rusub, keris Nagosostro...dan macam2 lagilah.

    Itu kita tidak boleh nafikan.

    Sebelum William the Conquerer dari Normandy menakluk pulau Pulau Britain 1066 AD, naga adalah simbol kepada kerajaan Anglo Saxon disana. Lihat cerita Merlin dan lambang kerajaan Wales.

    William the Conqueror dari Perancis membawa lambang 3 singa macam yang England yang pakai sekarang ni.

    Keturunan William the Conquerer dan generasi seterusnya melahirkan Richard The Lion Heart yang menentang Sallahudin Al Ayubi dalam era perang Salib.

    BalasPadam
  6. Assalamualaikum..wrt
    Hamba sependapat dengan TMP tentang naga, Naga memang wujud seperti haiwan2 yang lain dalam senarai 12 bulan kalender cina. Cuma naga sejenis haiwan yang bersifat sangat pemalu dan pandai menyembunyikan dirinya walaupun bersaiz besar dan boleh hidup dalam 4 unsur alam ini (tanah, air, api dan angin). Naga sebagai lamgbang kuasa terhebat. Ada 7 bangsa naga yang wujud di alam ini, Naga Tanah, Naga Air, Naga Api, Naga Angin, Naga Emas, Naga Perak dan Naga Gangsa. Naga telah wujud di dunia ini sejak zaman Nabi Adam a.s. lagi. Naga adalah makhluk Allah ta'ala yang hidup di air dan ladang ternak di bawah araysh Allah ta'ala. Beberapa pasangan keturunan bangsa Naga ini dihantar ke bumi (seperti pasangan haiwan2 lain)dan naga diberi tugas khas oleh Allah ta'ala untuk membantu para Nabi, para Rasul dan para wali Allah ta'ala di bumi ini dalam melaksanakan kerja-kerja tertentu yang tak mampu dilakukan oleh makhluk lain. Wallahu'alam.

    Sedikit nasihat untuk Rakyat Malaysia.
    Agama rasmi negara Malaysia adalah agama Islam, rakyat satu Malaysia tahu. Sekarang dah 54 tahun negara kita merdeka jadi mengapa perlu berparti-parti lagi, mari semua orang yang berbakat dan layak menjadi pemimpin duduk semeja bersama para ulamak dan cerdik pandai berbincang untuk praktikkan Undang-undang Islam dan Hukum hakam yang telah 1433 tahun Allah ta’ala perintahkan dan telah berjaya diamalkan dengan gilang gemilangnya oleh para sahabat Rasulullah dan para khalifah Islam dan pemimpin Islam sejak zaman berzaman dahulu, walaupun dalam negara yang berbilang bangsa dan agama. Tak perlu lagi slogan negara berkebajikan atau satu Malaysia, sebab Umat Islam itu umpama satu badan dan Islam amat menitikberatkan kebajikan untuk penganutnya dan manusia seluruh alam.
    Negara kita mempunyai Raja dan Sultan yang beriman dan berdaulat, lantik seorang sultan atau raja yang layak dan adil menjadi tonggak atau Khalifah di bumi Malaysia ini, untuk memimpin kita seluruh rakyat Malaysia agar dapat mentaati Allah s.w.t. dan Rasul s.a.w. Insya Allah, Malaysia akan berjaya dunia dan akhirat dengan Rahmat dan Izin Allah Raja Segala Raja di Dunia dan di Akhirat.
    Sekadar Nasihat dan pandangan ke arah kebaikan bersama.
    Sekian wassalam.

    BalasPadam
  7. Wa alaikum salam wbt Anaknda Bertuah.

    Saya bersetuju dengan cerita naga tersebut dan sangat menghargai harapan saudara di perenggan kedua.

    Seperti yang telah diceritakan oleh Aripin Said (cerita rakyat), ada seekor lagi Naga di Tasik Chini yang sedang menanti untuk keluar iaitu Naga Seri Gumum yang dikatakan betapa menunggu sisek bertukar emas.

    Kerana asal cerita nya adalah Naga Seri Pahang yang bersisik Perak bertempur dengan Naga Seri Kemboja bersisik Tembaga di Teluk Siam (Laut China Selatan).

    Naga Seri Pahang mati akibat bedilan meriam tapi sempat pulang ke Semenanjung dan bertukar menjadi manusia.

    Saya berpendapat cerita itu adalah kiasan sahaja kerana peperangan zaman dahulu dikiaskan seperti itu, Merong ori bertemu Merong palsu.

    Simbolik.

    terima kasih.

    BalasPadam
  8. Di sana China, disini Chini.

    Naga Seri Kemboja bersisik Tembaga = boleh jadi saya silap baca, naga Seri Kemboja kemungkinan ditulis bersisik Gangsa tetapi yang keluar tertulis disini Tembaga.

    Antara lain berkenaan Naga, adalah apabila Nabi Musa a.s mencampakkan tongkatnya lalu menjadi ular besar menelan seluruh ular ahli sihir firaun.

    Menurut ceritanya, untuk menunjukkan GAH dan KEBESARAN FIRAUN, perlawanan itu diadakan disebuah padang yang sangat besar disaksikan oleh seluruh rakyat Mesir dan bukan seorang dua ahli sihir firaun yang menentang Nabi Musa, malahan ramai. Semua membawa ular masing-masing.

    Tapi 'ular besar' Nabi Musa a.s menelan semua ular2 sihir yang berada di padang (stadium) tersebut.

    Tak kan ular sawa atau ular anakonda kot?

    Rekod Parsi mengatakan tongkat Nabi Musa a.s bertukar menjadi Naga lambang kebesaran dan kehebatan seorang Nabi Allah yang mempunyai mukjizat yang tak terfikir oleh seluruh ahli2 sihir firaun.

    BalasPadam
  9. Kalau tak keluar cerita 7 naga, cerita Nabi Musa a.s pun x keluar gamaknya...terima kasih Anaknda Bertuah.

    Saya pun dah berbincang dengan anai-anai bab naga ni. Bukan takmo bawak keluar, takut orang salah faham kang jadi fitnah pulak.

    BalasPadam
  10. Ahli sihir Firaun ada 80,000 semuanya dan masing-masing bawa 2 utas tali menjadi ular. Jadi bayangkanlah seekor naga besar menelan semua 160,000 ular sehingga semua ahli sihir tersebut beriman kepada Allah.

    Dalam bahasa Siam tempatan (Kedah), Merong juga membawa maksud ular besar.Dalam kisah Nabi Musa selalunya tongkat menjadi ular besar disebut. Sama saja tu ular yang besar = naga= simbol power sebenar mengatasi kepalsuan.

    BalasPadam
  11. Ha! Terima kasih Salmi cerita daripada kisah orang tua ya?

    Itulah pasal tugas dakwah Nabi Musa a.s tu berat. Ada partnernya pulak Nabi Harun a.s

    Nak lawan Firaun, Haman, ahli-ahli sihir dan bala tentera2 bersenjata firaun yang berkelengkapan moden zaman tu, lagi dengan perangai puak2 Yahudi dan Samiri yang degil nak mampus...

    Sebab itu Baginda adalah salah seorang daripada Nabi Ulul Azmi. Sangat hebat dugaan dan cabaran yang Baginda tempuhi demi menunai perintah dan suruhan Tuhan Rabbi.

    Itupun Firaun tak nak dengar lagi...sampai terbit kisah nya dalam Al Quran - mati didasar lautan dibagi timbul oleh Tuhan sebagai pengajran dan iktibar buat generasi masa depan.

    BalasPadam
  12. Assalamualaikum..wrt,

    Hamba ingin mendengar kisah naga dari TMP dan Anai2. Semoga dapat dihidangkan nanti buat tatapan semua peminat2 naga - merong, bersempena tahun 2012 adalah tahun Naga.

    Dalam bahasa arab naga disebut "thinni". Dalam hadis ada disebut "dabbatul ardhi" (binatang melata dibumi)-dalam bab kisah akhir zaman seekor binatang besar yang akan keluar dari bumi dan bergerak seluruh muka bumi mencari dan menangkap setiap manusia serta berkata-kata dengan manusia yg ditemuinya kemudian memberi cap diwajah setiap orang beriman dan tidak beriman. Wajah orang beriman akan bercahaya dan wajah orang kafir akan gelap suram. Binatang tersebut mempunyai dua kaki dan dua tangan. Satu tangan memegang tongkat nabi Musa a.s. dan satu tangan lagi memegang cincin nabi Sulaiman a.s. Binatang tersebut sangat besar dan boleh bergerak di udara, di air dan di darat serta di dalam tanah memang boleh sebab asalnya berdiam dalam tanah.Jika dilihat pada cirinya tersebut mirip naga wersi cina, wallahualam.

    BalasPadam
  13. Ulang tayang:
    http://themalaypress.blogspot.com/search?q=berita+alam+ghaib

    Daabatul - Ardhi itu Malaikat?

    Surah An-Naml Ayat 82-85
    [82] Dan apabila sampai masa berlakunya hukuman atas manusia, Kami keluarkan untuk mereka sejenis binatang dari bumi, yang akan menyatakan kepada mereka, bahawa manusia telah tidak meyakini ayat-ayat keterangan dan pengajaran Kami.
    [83] Dan (ingatlah) hari Kami himpunkan dari tiap-tiap umat sekumpulan besar orang-orang yang mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, lalu mereka dijaga serta diatur keadaan dan perjalanan masing-masing.


    Nota Penulis:(sedutan dari Berita Alam Ghaib, 1979, ms150)

    Apakah Daabatul-Ardhi dan tugasnya?
    Daabatul Ardhi adalah haiwan raksaksa yang akan keluar pada hari2 terakhir hari Kiamat. Perhatikan firman Allah dalam surah diatas:

    "Kami keluarkan untuk mereka sejenis binatang dari bumi, yang akan menyatakan kepada mereka"

    Konon khabarnya bahwa panjang tubuh binatang sampai 60 hasta. Artinya tubuh binatang itu tinggi dan besar. Siapa melihatnya pasti ketakutan. Makhluk ini adalah binatang ajaib diantara keajaibannya itu bahwa dapat berkata seperti manusia. Mengatakan pada saat-saat itu masih sahaja manusia tidak mahu beriman kepada tanda2 kekuasaan Allah, bahwa dunia akan kiamat. Tegasnya keluarnya dia itu (Daabatul Ardi) adalah sebagai tanda hari kiamat.

    Aduh bukan main besarnya dan hebatnya. Ia dapat berlari dapat terbang mengejar mangsa. Sudah pasti penduduk menjadi ketakutan. Orang2 tidak berani keluar rumah mereka takut dibinasakan. Setiap ia melihat manusia lalu ditangkapnya dipegangnya seperti boneka baja. Rupanya mahkluk ini bukan memakan manusia, malah pandai berbicara seperti manusia:

    "Mengapa engkau insan tidak mahu beriman dan yakin kepada kekuasaan Tuhan, padahal tanda-tanda kekuasaan Tuhan telah nyata dan bukti dihadapan mata mereka.Aku datang bukan untuk memakan daging manusia. Atas nama Tuhan yang memberi kekuasaan padaku, untuk memutuskan siapa mu'min dan siapa kafir pada hari ini" Kalian tidak perlu takut kepadaku.

    Konon khabarnya bila ditangkap digosoknya muka [manusia] dengan cincin Nabi Sulaiman A.S, jika muslim maka dengan kudrat Allah lalu memancar cahaya yang bersinar-sinar dari mukanya itu. Akan tetapi bila seorang itu kafir atau munafik tertangkap olehnya, dilihatnya tidak ada tanda iman padanya lalu diketoklah kepala orang itu [dengan tongkat Nabi Musa A.S], lacurlah dia, dengan seketika warna muka orang itu berubah menjadi hitam dan buruk kelihatannya.

    Mungkin mahkluk ajaib itu adalah seorang malaikat juga yang diperintah Tuhan untuk melakukan tugasnya itu. Kerana para malaikat bisa berganti rupa dengan apa sahaja rupa yang mereka inginkan. * Demikianlah pendapat ulama ahli tauhid tentang malaikat (Berita Alam Ghaib, 1979, ms151).

    Kalau begitu, adakah binatang Naga juga adalah seorang malaikat yang membantu Raja Iskandar Zulkarnain menghembus api mencair besi membuat tembok Ya'juj dan Ma'juj? Bagaimana pula dengan Burung2 Ababil, kisah ikan yang menelan Nabi Yunus, Asy-Syujaa` Al-Aqra dan mahkluk yang bernama Buroq?

    Harus malaikat. Jika begitu rukun iman ke berapakah itu wahai pembaca budiman?

    BalasPadam
  14. Entry diatas bertarikh SABTU, OKTOBER 11, 2008

    BalasPadam
  15. wah! menangkap betul topik ni.

    AB:"Dalam bahasa arab naga disebut "thinni".

    Adakah itu yang dimaksudkan TASIK CHINI? Tasik Thinni?

    BalasPadam
  16. The following are as many languages as we could find for the word DRAGON.

    African: nrgwenya
    Afrikaans: Draak
    Arabic: ah-teen (pl. tah-neen), (Al)Tineen, Plural: (Al)Tananeen
    Athebascin (Alasken): Manchu
    Austrian: Drach`n, Lindwurm
    Bulgarian: drakon (phonetic), äðàêîí (Actual spelling)
    Catalan (N/E Spain): drac
    Chinese: lung/long, Liung (Hakka dialect)
    Chinese: old & new:
    Croatian/Serbian: zmaj (pronounced "zmai" means Dragon), azdaja (pronounced "azhdaya" means Hydra)
    Czech: Drak, Dráèek (Draaachek)
    Danish: drage
    Dansk: drage
    Draconian: Khoth, (pl. Khothu)
    Driigaran (music language): C4 G4 C5 D5 B5 C5
    Double-Dutch: dridi-gag-dridi-gen
    Dutch: draak
    Elven/Drow: Tagnik'zur
    Egg-Latin: Dreggageggon
    English: dragon
    English (Middle): dragun, dragoun
    English (Old): draca
    Enochian: Vovin (Voh-een)
    Esperanto: drako, dragono
    Estonian: draakon, lohe, lohemadu or tuuleuss (Wind Snake), lendav madu
    Euskera (dialect of the Basque Country): Erensuge
    Faeroese: eitt dreki, eitt flogdreki, ein fraenarormur
    Finnish: lohikäärme, draakki, dragoni
    Fire Witch tongue: Katash wei' vorki (kah-TASH whey VOR-key)
    Flambian: kazyeeqen (comes from kazyee-aqen, fire lizard)
    Flemmish: Draeke
    French: dragon,dragun, dargon
    Gaelic: Arach
    German: drache (pl. Drachen), Lindwurm, drake (pl. draken)
    Greek: drakon, drako. Male: drakos (or thrakos), Female: drakena (or thrakena)
    Greek (ancient): Male: drakkon (or thrakon), Female: drakkina (or thrakena)
    Hawaiian: Kelekona, (plural) Na Kelekona
    Hebrew: drakon (plural) drakonim, Tanniym
    Hungarian: sarkany
    Icelandic: dreki
    Indonesian: Naga
    Iranian: Ejdeha
    Islamic: th'uban, tinnin
    Italian: drago, dragone, volante, dragonessa
    Japanese: ryu, tatsu
    Jibberish: gidadraggidaen (pronunced "gid-a-drag-gid-ah-en")
    Klingon: lung'a' puv (pronounced loong-AH poov) "Flying Great Lizard"
    Korean: yong
    Latin: draco, dracon, draco, dragon, dragoon, serpent,serpens
    Luxembourgian: Draach
    Middle earth Ency.: Angulóce: generic, Ramalóce: winged dragon, Urulóce: fire breath dragon
    Malay: Naga
    Milanese (Italy): Dragh, Draguun,Dragoon
    New Zeland (Maori): tarakona
    Norse: ormr
    Norsk: drake, dragonet, liten drake
    Norwegian: drage
    Oppish: dropagoponop (pronounced drop-ag-op-an-op)
    Ourainic Barb: Duxobum
    Philippines: male: dragon short o, female: Dragona with a short o and a
    Pig-Latin: Agon-dray
    Polish: smok
    Portuguese: dragão
    Quenya (elven): Loke, winged: Ramaloke, sea: Lingwiloke, fire: Uruloke
    Reinitian (of Reinita): Dralaghajh
    Roman: draco
    Romanian: Dragon, (pl. Dragoni), Zmeu (pl. Zmei), dracul, drakul
    Russian: drakon
    Sanskrit: naga (type of snake-human-dragon)
    Slovenia: Zmaj = Dragon, Hidra = Hydra.
    Spanish: dragón, El Draque, Brujah
    Swedish: drake, lindorm
    Swedish (Ancient): flugdrake, floghdraki
    Swiss German: Drachä
    Tagalog: drakón
    Thai: mung-korn
    Tibetan: Brug (this is pronounced in several ways depending on dialect, DROOK, being the most common. Only in Ladakh is it ever pronounced BRUG)
    Turkish: ejderha
    Ukrainian: drakon
    Vietnamese: Rong (poetic), rng (regular)
    Welsh: Ddraig
    Yugoslav: Zmaj, Azdaja
    Zulu: uzekamanzi

    BalasPadam
  17. Zulqornain- yang MEMPUNYAI DUA TANDUK kebesaran - Timur dan Barat.

    takkan Zulqornain bertanduk pulak.

    Jadi makhluk apa yang punya dua tanduk yang menjadi lambang kebesaran di timur-barat?

    BalasPadam
  18. Assalamualaikum..wrt,

    Naga bukanlah jelmaan malaikat, ia haiwan yang mempunyai ciri2 dan sifat2 kehaiwanan yang berpasang2gan dan boleh membiak, beranak pinak tidak seperti malaikat yang tiada jantina. Wallahualam.

    Mungkin naga adalah manusia jadian seperti harimau jadian dalam dongen melayu dan siam, serta dongen bangsa2 lain di dunia ini.

    Mungkin manusia mutan x yang boleh berubah rupa bentuk. Atau jin yang boleh berubah rupa bentuknya dengan izin Allah s.w.t. Wallahualam.

    Yang pastinya Iskandar Dzulkarnain bukan ada tanduk. Tanduk sebagai lambang kekuasaannya yang merangkumi timur dan barat. Mungkin sebab beliau mempunyai dua orang pembantu yang hebat. Pembantu kanannya Nabi Khidir a.s. dan pembantu kirinya Nabi Ilyas a.s. Mungkin sebab beliau anak kepada Nabi Sulaiman a.s. dan Puteri Balqis?

    Wassalam.

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger