"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Isnin, Jun 02, 2008

Berkeris jua Raja Siam?


Keris menjadi senjata diraja Siam Ayuthaya? (maaf audio kurang memuaskan)

Film: The Legend of Suriyothai.
Sedikit latar belakang filem ini:

  • The film was financed by Queen Sirikit was and was originally the idea of Queen Sirikit
  • The Queen wanted the Thai people to have a better understanding of their history and felt that a motion picture would be a good way to accomplish this.
  • All props were created for the film, including authentic reproductions of 16th century European, Thai and Burmese weapons.
  • This film, required five years of archaeological and historical research and took more than two years to shoot. It is rumored that the film cost between 8 and 20 million US dollars, making it the most expensive Thai film ever made.
  • However, due to the involvement of theThai Royal Family, any figure is hard to substantiate.
  • Additionally, the royal family’s association with this motion picture allowed filming in locations that would have been difficult or even impossible for any other director to have access to.
  • In 2003, the film was released in the United States, with a running time of 142 minutes. This version was edited by Francis Ford Coppola, release by Sony Pictures Classics was entitled Francis Ford Coppola Presents: The Legend of Suriyothai.

Plot Sinopsis:

Chai Raja's wife, Queen Jitravadee, dies shortly after giving birth to the heir Yodfa. The king takes a new consort, Srisudachan, and has another son by her. After several years of peace, Chai Raja leaves the capital, Ayutthaya, for a military campaign in the north. Soon after, Srisudachan, descended from the deposed U-Tong dynasty, takes Boonsri Worawongsa, another U-Tong descendant, as a lover and starts plotting to take over the throne. [lagi]


Nota Penulis (update 03/06/08):
Scene diatas adalah berkenaan Srisudachan yang didapati bunting 3 bulan oleh Tabib China yang tidak mengetahui 'affair' diantara Srisudachan dengan Boonsri Worawongsa sewaktu Chai Raja keluar berperang. Untuk menutup kes, Srisudachan dan pembantu peribadinya (sibadan besar itu) mengambil keputusan membunuh tabib china itu sebelum rahsia mereka terbongkar.

Bukan kisah affair
Apapun, bukan kisah 'affair' itu yang menarik minat penulis. Penulis hanya berminat dengan cara filem ini digarap. Lebih2 lagi 'scene2' peperangan yang memerlukan senjata dan prop yang dibikin dengan penuh ketelitian oleh tenaga2 kerja filem ini. Walaupun filem ini bercorak propaganda tetapi kesungguhan keseluruhan tenaga produksinya patut dijadikan teladan bagi pembikin filem di Malaysia. Cerita2 yang berasaskan sejarah bukan boleh disiapkan dalam satu bulan, malah makan tahun!

Penekanan bukan sahaja dari aspek sejarah, malah setiap kostum dan set filem ini perlu mendapat 'endorsement' dan 'approval' dari pihak istana raja thai. Rujukannya pula dari 'vault' khazanah istana raja thai sendiri. Itu yang mahal! Begitu juga dengan scene diatas.

Untuk pengetahuan pembaca, selama 5 jam filem ini ditayangkan, penulis tidak faham satu patah perkataan pun, kerana tiada subtitle - 'for Thailand Only Not For Export' katanya. Penulis hanya menghayati scene dan propnya sahaja.

Meskipun tidak faham bahasanya, dalam pemerhatian penulis, tiada satu pun scene dalam filem ini yang melibatkan penggunaan senjata berbentuk keris kecuali dalam scene diatas. 

Kelibat keris hanya datang sekali sahaja dan khas untuk scene pembunuhan tabib china itu! Walaupun sepatutnya keris itu dipegang secara betul, dan patut ada sarungnya...

Kenapa ada keris dalam filem Thai ini? Mudah sahaja kerana raja-raja mereka dahulu memang berkeris kerana Maharaja Siam Islam Dynasti Ayuthia adalah berasal dari Kedah dari keturunan Merong Mahawangsa!

Bukti Maharaja Islam Siam dan Keris
Gambar sisipan buat kajian:

Cuba lihat apa yang tersisip...

Sebuah mural pada perabot dari Ayuthia yang di simpan di Muzium di Bangkok. "King Narai himself is said to have been under Iranian cultural influence in terms of his daily food and dress and his preferred architectural styles", M. Ismail Marcinkowski, Phd, "SAFINE-YE SOLAYMANI" (sejarahnagarakedah.blogspot.com)

Nota tambahan:
Mengikut ceritanya, salasilah keturunan Narai @ Hang Tuah @ Tun Saaban bermula dari Syah Alam Yang Maha Mulia Zahiruddin Mohd Bahadur Syah, Sultan Akhbar Moghul India, Maha Thammaraja(1483 – 1530). Manakala kisah Suriyothai pula adalah pada tahun 1583.

Oleh itu apa kena mengena Raja Siam berketurunan Moghul dan Legenda Suriyothai?
Ada, yang kenanya adalah dari segi Persenjataan!

Prop dan senjata dalam filem Suriyothai dirujuk pada abad ke16. Pengkisahan legenda Suriyothai ini pula mengambil era sebelum jatuhnya Ayuthaya ke tangan puak Sukho Thai.

Manakala mural diatas menunjukkan Maharaja Siam Islam @ Narai menyisip keris dan riwayatnya berkisar dalam abad yang sama. Jadi, tidak mustahil penggunaan keris sebagai senjata rasmi diraja amat relevan dengan kerajaan Siam Islam kerana secara tidak langsung kewujudan keris ini telah dibuktikan oleh filem Suriyothai yang diambil dari 'vault' Raja Siam Islam pada abad ke16.

Kalau mengikut faham masyarakat kita hari ini, keris ini melambangkan siapa? Muay ke Silat? Maka berkeris jua Raja Siam maka ber-adat Melayulah jua kiranya...adat istiadat majlis Raja Iskandar Zulkarnain.

Sekian.

nb: syiok wo...!

2 comments:

  1. Salam
    Secara keseluruhannya tidak semua adegan filem adalah benar. Namun tersisip juga sebilah keris dalam plot filem Thai sebagai menyokong fakta bahawa kisah berlaku pada zaman Siam Islam memerintah bukannya zaman Thai. Teruskan menggali.....

    BalasPadam
  2. Salam
    Bentuk keris dan sarung agak unik berbanding jenis-jenis senjata lain. Kalau diperhatikan betul-betul memang sahlah keris di pinggang King Narai! Bentuk senjata lain yang dikatakan 'dagger' tiada persamaan langsung dengan sarung keris. Gali lagi....

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger