"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Sabtu, September 24, 2011

United States Vice President Nixon In Malaya 1953

kita mahu lihat dunia sekitar...perngaruh komunis di Indonesia yang menjadi ancaman kepada ABRI. pengaruh komunis Rusia dan china yang menyokong PKI dan dalam pada masa yang sama Soekarno yang telah membawa Indonesia keluar daripada PBB memerlukan PKI untuk melunaskan tuntutan ego individunya dan maruahnya untuk menganyang Malaysia. Pada waktu yang sama Amirika sedang bertentangan dengan uncle Ho Chi Min di Vietnam, maka jika Indonesia jatuh ketangan Komunis maka seluruh nusantara bakal menjadi Komunis. Pada waktu yang sama Inggeris mesti memastikan Komunis tidak bertapak di Malaysia untuk menjaga kepentingan Imperialis dan juga Amirika.


Keratan akhbar Nixon in Malaya 26 October 1953



Nixon mendarat di Malaya 1953 dalam rangka lawatan ke Asia Tenggara yang telah diarahkan oleh bossnya Eisenhower Presiden Amirika yang tak mahu timbalannya makan tidur goyang kaki takde kerja dan juga pendapat Nixon mengenai Soekarno.


Nixon berjumpa Gerald Templar 'park' di Malaya. Lihat bagaimana Inggeris mengajar Amirika berlawan dengan Komunis. Perkara ini juga ada disebut dalam majalah The Economist beberapa tahun yang sudah bila Amirika menyerang Iraq dan penilaian terhadap cara counter-insurgency Amirika yang tidak berkesan terhadap gerilla Iraq sampai sekarang. Masa ni Dato Onn Jaafar dah keluar daripada UMNO dan meninggalkan satu vakum untuk diisi oleh Inggeris.


Berbincang masalah Komunis Russia dan Komunis China.



Ternyata Gerald Templer bukan calang-calang orang yang dihantar oleh British Empire ke Malaya.
Knight of British Empire Battles/wars: First World War, Russian Civil War, Arab Insurgency, Second World War, Malayan Emergency


Perancis bertungkus-lumus menghadapi rakyat Viet Nam yang kemudian berjangkit pula kepada Amirika.



Kesimpulan trip Nixon ke Indo-China dan Nusantara pada 23 December 1953.

What say you? NWO in the making?


0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger