"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Sabtu, September 10, 2011

Anjing Parameswara Melaka ditendang lagi?

Silibus Sejarah tentang Alam Melayu disemak - tajuk berita dibawah.



KUALA LUMPUR 9 Sept. - Sukatan pelajaran subjek Sejarah akan disemak bagi memastikan tidak ada fakta berkaitan Alam Melayu yang tertinggal atau tidak lengkap agar selaras dengan hasil kajian tokoh intelektual, Prof. Tan Sri Dr. Syed Muhammad Naquib Al-Attas dalam buku terbarunya Historical Fact and Fiction.

Sehubungan itu Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, kajian mengenai perkara itu perlu dilakukan dengan mendalam oleh ahli-ahli sejarah.

Bagaimanapun menurutnya, dalam soal ini bukan bermakna sejarah diputar-belit seperti dalam isu Bukit Kepong, sebaliknya ia lebih kepada mencari kebenaran bagi sesuatu perkara yang tidak ditulis dengan baik.

"Lepas itu macam mana nak sebarkannya, nak jadikan silibus sekolah menengah atau universiti ke kita akan fikirkan, soalnya sekarang kita nak kaji dulu 'what is the real' sejarah," katanya pada majlis pelancaran buku itu di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Kampus Antarabangsa di sini, hari ini.

Isteri Sultan Johor yang juga Canselor UTM, Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah berkenan menyempurnakan pelancaran buku itu.

Syed Naquib di dalam buku itu menimbulkan beberapa persoalan kemungkinan beberapa sejarah penting tidak dicatitkan sebelum zaman kesultanan Melaka dan beberapa fakta juga adalah berat sebelah.

Penulis juga mendedahkan kesilapan dan kekeliruan dalam menentukan tarikh-tarikh peristiwa bersejarah yang tidak didasarkan kepada bukti sah dan kukuh serta andaian tidak sewajarnya mengenai kesan-kesan agama dan budaya dalam sejarah masyarakat rantau ini melalui proses Islamisasi.

Menurut Mohamed Khaled, hal itu mungkin berlaku kerana sejarah diambil daripada penulisan Barat.

"Selama ini kita lihat sejarah Islam di sini bermula pada zaman Kesultanan Melaka dan kita terima itu sebagai hakikat. Tetapi buku itu telah membangkitkan beberapa persoalan bahawa ada perkara lain yang tidak dicatatkan berlaku. Penulisan Barat mengenai sejarah kedatangan Islam bermula semasa Portugis datang ke sini," katanya.

Namun, beliau memaklumkan bahawa buku itu tidak akan digunakan bagi menggantikan buku teks sedia ada di peringkat sekolah, sebaliknya akan dijadikan rujukan bagi kajian yang lebih mendalam.

Sementara itu, Naib Canselor UTM, Prof. Datuk Dr. Ir. Zaini Ujang berkata, buku terbitan UTM Press itu memberi interpretasi baru kepada sejarah Alam Melayu.

Beliau mengambil contoh satu fakta di dalam buku itu yang menyatakan bahawa nama 'Melaka' adalah diambil daripada perkataan Arab yang membawa maksud 'pelabuhan' berbanding sejarah awal bahawa ia datangnya daripada pokok melaka.

0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger