"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Selasa, Julai 26, 2011

BEREBUT NAK JADI YAHUDI?




Ramai umat Melayu hari ini yang telah di layangkan dengan angan-angan menjadi bangsa terakhir yang mungkin bagi tanggapan mereka bakal melahir seorang Tok Imam. Dengan itu mereka beriya-riya mengaitkan diri dengan Abraham, Ishak, Yaakob (Israel). Maka lahirlah tanggapan the Lost Tribe of the Israel itu adalah orang Melayu hari ini. Betulkah begitu tuan dan puan? Atau hanya panjang angan-angan sahaja or Self-Fulfilling Prophecy?


Tidak berniat untuk memperkecilkan kajian yang telah dilakukan oleh sesetengah pihak, kerana kajian itu sebenarnya amat memeritkan, cuma jika diasas pada perkara mistik dan dipanjang juga pada perkara yang mistik ia akan menjadi satu sandaran yang mistik juga akhirnya. Tok Imam pun mistik jugalah hujungnya - Mistiken Identity.

Untuk itu disini TMP bawakan sebuah klip untuk tatapan para pembaca, dimana selain orang Melayu seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak, ada lagi yang mendakwa mereka ini juga Yahudi, dan bangsa Khazar itu perampas gelaran Yahudi itu daripada mereka. Mereka ini orang Lemba yang bersunat, yang tetap dalam mengamalkan syariat nabi-nabi terdahulu.

Mungkin ada pihak-pihak tertentu yang boleh tentukan tarikh bila masa orang Mala-yu kita ni mula bersunat, berkorban dan sebagainya. Orang Tibet bersunat ke? Orang Lemba ini tidak mengamal paganism, kepercayaan Tok Nek, Buddha dan juga tidak sesekali mengaitkan diri dengan Hinduism (baru je pun perkataan Hindu ni kalau nak di ikut kan).

Mungkin dengan ini boleh lah dibawa mereka ini sekali dok semeja berbincang, manalah tahu kot-kot ada bau-bau bacang dengan Tok Imam sebelah sana.

Jangan lupa pada sesapa yang beriya-iya sangat nak jadi Yahudi tu pergi buat DNA testing, hangpa buat dulu dan bagi tahu result kat semua orang. Lepas tu hangpa nak jadi Mala Ya - hudi pun jadilah, tak da sapa nak larang.

Mana tahu, mungkin andalah 'orang yang terpilih' yang dimaksudkan Yahudi dan Nasrani di dalam Undang-undang Kedah itu. Untung sabut timbul.

Minat Imam Muda.

Wassalam.

Hendry the Brown.


*Kata Tok Alim - te-lentang makan perut, ti-arap makan pasir.

9 comments:

  1. MISTIKen identity? hahahahahaa.. Penyokong MalaYahudi ni terlalu bnyk buat kajian sehinggakan menjadi bodoh sebab akalnya.

    BalasPadam
  2. Ni masalah tak faham maksud agama. Agama kena tegak dgn 4 perkara, makrifat, iman, tauhid dan syariat. Jadi, agama nabi2 terdahulu adalah sama dgn agama nabi yg akhir dari segi makrifat, iman dan tauhid. Di sebabkan itulah didlm alquran menyebut setiap nabi mengikuti satu sama lain dlm keimanan. Al quran juga menyebut nabi Ibrahim bukan yahudi mahupun nasrani dan baginda dikurniakan kerajaan yg besar. Jadi adat berkerajaan ini diwarisi dan nabi yg akhir juga adalah dari keturunan nabi Ibrahim melalui nabi Ismail. Kerajaan Malayu dizaman dahulu menggunakan nobat Ibrahim, daulat nabi Daud dan Sulaiman dan syariat nabi akhir zaman. Bila Malayu sendiri tak kenal apa itu Malayu, mmg mudah diperbodohkan bangsa lain.

    BalasPadam
  3. Soalan aku banyak hang x jawab.
    Tapi aku rasa hang kumpul pas tu jawab sekali kot?

    Hang mungkin dah dapat jawapan sapa yang bubuh baris Al Quran, sebab dan alasan.

    Soalan lain, masa perang Musuh Bisik 1821 dulu hang ada kat mana?

    BalasPadam
  4. Hebatnya Melayu kerana telah wujud persilangan DNA yg banyak antara bangsa2 di dunia ni, kerana semenanjung ini telah menjadi tumpuan pelbagai bangsa dari pelosok dunia sejak purbakala lagi.

    BalasPadam
  5. Terima kasih Husaini. (I like-you are so close)

    Terbuka.

    Sekarang, cuba check puak-puak MOKEN. Check agama dan asal usul mereka. Check bahasa derang. Ini pure Man of the Sea punya orang. Orang Laut - Sea Fares. Siapa sultan mereka? Social life and structure depa macamana? Mana empayar derang? Mana seni bina derang.

    Kalau nak buat case study, kena kaji derang ni. Masih x bercampur hak luar negeri. DNA depa masih pure, kalau nak tahu the lost tribe derang ni kena masuk sekali.

    Face value, derang memang x bersunat mcm puak2 Lemba tu...

    BalasPadam
  6. Memang benar, kalau kita lihat di sekeliling kita yang dikatakan Melayu itu ada macam-macam rupa. Ada gelap macam keling, ada hidung tinggi macam Arab, ada rambut kerinting, ada putih muka macam Cina dan pelbagai lagi.

    Dikatakan Melayu itu mengambil masa lebih 1000 tahun untuk wujud macam hari ini.

    Kalau kita tengok bangsa seperti Korea, Jepun (kecuali kepulauan selatan lebih gelap)atau Bangla, lebihkurang saja dari segi rupa mereka.

    Raja-raja Melayu itu asalnya keturunan Siam Merong Mahawangsa yang ada bercampur dengan Arab Ahlulbait, tetapi orang kebanyakannya dari pelbagai etnik lain-lain yang juga ada cross breed melalui Islam.

    Bila ada pihak muncul dengan Teori Mala-yu atau Malayahudi ni aku rasa pelik sungguh.

    BalasPadam
  7. "f almost 98% of JEWS we know today are NOT semitic, wouldn't the term ANTI-SEMITIC be null and void?

    I made this video with 3 Jewish friends who admit they are not Semites!!!!

    "Many [modern-day Jews] of whom have clamored to go back [to Palestine] NEVER had antecedents [physical ancestors] in that part of the world....

    The OVERWHELMING majority of Jews are descendants from the converts of Khazaria and elsewhere who ADOPTED Judaism....

    This VIEW of the NON-ethnicity of the largest portion of Jewry IS SUSTAINED by such prominent anthropologists as Ripley, Weissenberg, Hertz, Boas, Pittard, Fishberg, Mead and others. . "

    -Dr. Alfred M. Lilienthal

    "... Though many Jews are NOT of Semitic origin, we are the religious, spiritual, and national [but NOT genetic] descendants of those who first formed the early foundations of Judaism who were Semites"

    - Rabbi Cyril A. Stanway in "Viewpoints," Thursday, November 8, 1990, in the Sun-News (Las Cruces, New Mexico)

    . ." these Eastern European, Yiddish-speaking Jews who form the Zionist group practically in toto [almost entirely], have NEITHER a geographic, historic NOR ethnic connection with either the Jews [Israelite Judahites] of the Old Testament OR the land known today as Palestine. "

    - Jewish Dr. Benjamin H. Freedman, published by the National Economic Council, Inc. as "Council Letter No. 177 (October 15,

    ‎-arthur koestler, book thirteenth tribe-

    Perkataan Semitic , Sem.I.Tic, Shem,Sam adalah anak nabi nuh...aku ada terdengar romurs yg nabi nuh pernah jejakkn kaki kt gunung jerai??? aa...apa kaitan ni??? Rasanya ANAI-ANAI tolong jelaskan sat???

    BalasPadam
  8. Aku x nafikan memang sudah ada penduduk tempatan disini. Kalu dak x kan ada orang asli dan sebagainya. Itu fakta yang kita x dapat nafikan. Dari mana asal orang Asli tu? Yang tu kena buat kajian le...orang Asli ni xde la Sultan-sultan macam orang Melayu ni.

    Sultan tu mai sekali ngan Islam. Jadi kena kaji la pulak bila start Islam semenanjung ni?

    Bukak la UUK..dan kalau di Indonesia sudah ada seorang nama Wahab Abi Kabahah yang datang masa zaman nabi...itu sekali ngan Saad Abi Waqqas dan Uwais Qarni dan sebagainya...depa on the way ke China itu jam.

    Yang TMP nak citer dan kisah sangat ni BILA ISLAM DATANG SINI...

    hangpa nak jadi Yahudi ka Nasrani ka nak jadi Lost Tribe ka tu hangpa punya pasai la...yang penting Islam tu sampai bila...bila Nusantara ni terima Islam..semestinya bukan 1404 zaman parameswara Hindu...


    Puak2 Moken tu sampai la bukan semua Islam...sama la dngan Cham..bukan semua Islam...abih nak kata depa Melayu ka? Melayu tu Islam...

    MALA tu islam ka? Kalau bukan Islam nak panggil Melayu camana?

    Melainkan depa kata MELAYU TAK SEMESTINYA ISLAM...haa lepas tu depa jawab la...

    BalasPadam
  9. kan dah ckp ibrahim bapa kepada bangsa..tgk apa tugasan yg allah beri kpd nabi kita itu...
    dah kaji surah al-kahfi baru kita taw sapa bangsa terakhir..ingat ceramah dari tangn tunjkk dari mana munculnya imam mahadi 3 kali diulang nabi..
    kaji sblm perang dunia meletus mcm mana kaum arab dtg kesini byk cucu cicik nabi pergi ke pelusuk dunia utk diselamatkan dari terbunuh..termskla pak lah...dari bangsa arab Ahmad badawi..tue yg DNA nya boleh ada merata alam jgn mudah melentik kita spatut terima pendpt org dgn hati terbuka jgn ingat kita pandai ilmu nie sampai ke liang lahat

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger