"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.
~ MOHAB (1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Khamis, Julai 14, 2011

MELAYU ZAMAN JAHILLIAH?




Kelihatan serikandi champa mengangkat sembah bersama pakcik yang menari ala sumazau Sabah (Islam ke mereka ni tidak pula diketahui, mungkin berlakon, wallahualam sebab tidak pula diberitahu)

Walaubagaimanapun, video diatas adalah contoh kebudayaan masyarakat silam yang dikatakan berasal daripada Kerajaan Champa sebelum Islam. (Jelas perkara itu disini jika merujuk kepada Menara Champa yang tersergam itu, yang juga memperlihatkan kegemilangan binaan kota lama Champa yang wujud lebih awal sebelum kedatangan Islam. Dan juga dengan mengambil kira yang bukan orang Viet yang menyamar jadi Champa dalam video tersebut. Jika begitu maka video ini masuk kategori mengelirukan dan membohong. Satu lagi dialek purba Cham ada perbezaan dengan bahasa Cham yang sekarang ini.)



Mengikut catatan sejarah dan seperti apa yang telah diberitahu bahawa Islammya masyarakat Champa itu adalah pada abad yang ke 11. Ini bermaksud mereka mendapat sinar Islam lebih awal daripada Batu Bersurat Terengganu dan lebih awal daripada kerajan Hindu Melayu Melaka (sebab Paremeswara tu katanya HINDU dan masuk Islam selepas buka Melaka) - ini kata sejarah Melaka 1511.

Bermakna Islamnya Champa lebih awal daripada Melaka. Koman la Melaka macam tu, Champa lagi terer-la. Logiknya, kesan monumen sejarah pun masih ada tersergam jadi bukti kerajaan besar. Kerajaan Melayu Melaka, hapah pun tak de.

Meskipun begitu, timbul pula persoalan yang perlu dijawab oleh 'orang Melayu',  boleh kah kita memanggil mereka Champa ini Melayu/Jawi walaupun mereka menyembah patung HINDU BUDDHA dan mungkin tidak bersunat?

Setakat hari ini hanya kerajaan SIAM KEDAH MERONG MAHAWANGSA yang berani mendakwa bahawa mereka sudah pun bersih dan menerima Islam seawal 222 Hijrah dan datang lengkap bersama UNDANG-UNDANG KEDAH yang pada masa yang sama Champa dan kerajaan HINDU BUDDHA MELAYU sedang megah dengan kota-kota lama dan arkitektur menariknya dan juga taksub dengan segala rahsia khayalan mereka.

Dan mereka ini dengan tegas mengatakan bahawa SIAM itu ISLAM dan THAI itu Buddha. Dan mereka juga mengatakan Siam itu lah penguasa ISLAM di Semenanjung ini sebelum diberi nama Semenanjung Tanah Melayu oleh British. Pada waktu itu Semenanjung ini dikenali sebagai SIAM-MELAKA.

Persoalan yang lebih menarik, apa yang bestnya menjadi atau mempertahankan MELAYU jika menyembah patung HINDU BUDDHA dan tak bersunat?

Dan masih lagi terdapat masyarakat Cham hari ini yang belum memeluk ugama Islam, jadi adakah boleh kita memanggil mereka yang bukan Islam ini Melayu? Bagaimana pula kesnya mereka yang ada dinusantara seperti Ambon yang berugama Kristian, Melayu juga kah mereka?

Bila masa sebenarnya Champa ini menjadi Melayu? Pernah kah mereka mendakwa mereka sebagai Empayar Melayu Champa? Adakah terdapat dalam mana-mana kitab merujuk Champa ini sebagai Melayu? Atau kita yang pandai-pandai menggelar mereka ini Melayu?

Mengikut falsafah Pemuda Langkat "tiada ada satu bangsa pun didunia ini yang berani mendakwa bangsa mereka itu Islam kecuali bangsa Melayu, Islam tidak semestinya Melayu, tetapi Melayu itu wajib Islam."

Dan tidak lupa kepada peminat dan pengkaji KITAB MORMON yang dok kata MELAYU TU THE LOST TRIBE..tolong tafsir kan tarian 'MELAYU 'di atas ni ada macam TARIAN BANI ISRAEL ke?Dan boleh tolong check sekali DNA depa ni kot-kot depa ada DNA bani Israel. (tolong la buat kajian sama)

bab musik pula:
Apa yang menarik jika tuan dan puan amati, gendang ibu dan anak itu bertingkah masuk (tidak putus) seperti lagu silat Kedah (jika dilajukan) dan ada mirip gendang silat Pahang. Manakala bunyi serunai umpama serunai Siam Kedah walaupun bentuknya berbeza.

maksud upacara diatas (tak da bunyi HINDU BUDDHA pun nampaknya) tapi banyak ALTAR (Tempat puja) TERAHSIA BANGSA MELAYU kat sini niii...:


Banyak rahsia kat ALTAR belakang tu! Pakcik yang pakai serban ni lagi simpan banyak rahsia agaknya.

"Oh god of earth and alter bow down and hear our cry, our earthly rulers falter our people drift and die"

Rija Harei ceremony is the ritual of a clan or family to ask the gods, the ancestors bless bless the clan members in health, peace in the new year. This ceremony was to train with the ancestors, to carry out a task, an important event that they are about national organizations such as buffalo ceremony, ceremony Kut time and place of the ceremony: Ceremony Rija Harei usually held on the usual honeymoon in January Cham calendar.

Rija Harei ceremony was held in the afternoon in a green field or in the backyard of the family clan. The ceremony was simple temporary storage, no roof, only the barrier around the arc (or semi-circle Rija harey mutuh buah) Liep with bamboo and leaves some out in the west. Home Rija Harei sacrifice: because he Muduon (teacher wife Basanung) and the ball he (Kain) in charge of the ceremony.

Musical instruments used in the ceremony include blank Ginang, Basanung, animal horns Saranai Le: 01 boiled chicken, five trays of rice, eggs, wine, tea, sticky rice, fruits ceremony: After the holidays, things are ready, the position presided at the table of ritual; people in the clan, the family sat around the theater festival.

Opening ceremony inviting him Basanung Muduon wife of the gods of the ceremony and enjoy the offerings. Spirit is invited to attend are: Po Tang, Po Riyak (god of sea waves), Po Tang Ahuak (sailing gods), Cey Sit, Cey pruang (two princes), Cey Dalim (he pomegranate), Cey Tathun ( Po Klaung Garai), Po Par Hanim, Rame Po, Po Galau (god keep quiet forests, forests of cinnamon), Bingu Po Sah, Sah Inu Po, Po Nai, Truak Po, Po Patra (ancestral god) Each deity when Muduon are invited to attend, he clapped and sang songs free Basanung hymns, including a biography and praised the merits, the merits of the position as at the ceremony thantuong Rija Nugar (dance ceremony served early review).

For example, songs about god Tathun Cey (incarnation of god Po Klaung Garai), Muduon have the song as follows: Mango hatched young fruit fall in January for flying around the country Alla instructions given full pay enough, people all over the country's progress Fun alone want to pay, flexible culture allows grandparents Chemistry Bilan sa bauk bauk brai Bingu am catai blou grop Nugar Alwah crauk Bial's cey tal Di ka tiger nugar three rituh Cey dauk jien sa drey bwei Soh, Sunit ginroh raung Muk Taha.

While he Muduon Basanung wife sang hymns, the shadow master (Ka-in) rain cloud or tree whip paddle, cane red betel tray danced to drum beats Basanung, Ginang, trumpet Saranai Especially when Muduonsing to the gods and saw the ball par Hanim Po (Ka-in) holding a horse whip and dance around the fire is burning brightly in front of the theater festival. Now dance theater dance, music festival were overwhelmed, he urged the ball (Ka-in) dance dance to extinguish the fire in the shouts and cheering of the people. Following the ceremony, he Muduon Basanung wife in turn invites the other gods and ancestors ceremony (Po trauk, Patra) and a close Rija Harei. Summary: Ceremony Rija Harey truly festive community of families.

Although time was very short, but that's the moment of spiritual sublimation. Moment is an opportunity for members of the clan met thanks ancestors, gods; reviewed the history of the heroic tradition; enjoy the kind of folk art and culture that ancestors left to which transmit to future generations. The ultimate aim is the celebration Rija Harey (day dance festival), ethnic Cham people pray for their health, crops, their life is blessed nation, prolific.

"Aku teringat kisah seorang anak cucu keturunan Syeikh Abdul Jalil yang menceritakan bagaimana beliau menghumban abih alat-alat perasap puja khurafat dekat sebuah makam akibat tidak sanggup melihat perbuatan songsang golongan pemuja khurafat yang syirik percaya keramat makam Tok Syeikh."

Syukurlah orang Cham menerima Islam seawal abad yang ke sebelas dan mungkin lebih awal dari itu. Berterima kasihlah pada para Sahabat Rasullullah s.a.w dan para pendakwah-pendakwah Islam selepasnya yang menyabung nyawa MERENTAS 7 LAUTAN menyebarkan RISALAH TAUHID dan membawa SINAR RAHMAT ke masyarakat Nusantara dan Benua Siam, khasnya ke Wilayah Kembayat Nenggra.

12 comments:

  1. Hikayat Hang Tuah menyatakan bhw raja Malaka berkahwin dgn puteri Majapahit dan adik raja Malaka menjadi raja benua keling. Diakhir hikayat menyebut Hang Tuah mendpt kewalian. Namun tidak dinyatakan adanya agama hindhu mahupun buddha di dlm kitab2 Malayu. Jadi, yg jelas Islam adalah agama jahiliah yg hanya stok sendiri. Syarat sah agama ialah empat perkara iaitu Makrifat, Iman, Tauhid dan Syariat. Kalau setakat juga syariat jer maka lahirlah bangsa jahiliah yg ikut-ikutan. mahadaya-asalama.blogspot.com

    BalasPadam
  2. Mahadaya.
    Dah jumpa belum sapa yang buh baris kat Al Quran tu? Ni kerja x abih lagi dah sibuk komen tang lain.

    Ko ni ada pakatan ngan srikandi ke?

    BalasPadam
  3. betui ke melaka tu kerajaan melayu hindu... rasenye tdk... meurah silu dr keturunan al-jailani pun bukan hindu... diorg mmg Islam tp bkn dr mazhab sunni... citer pengIslaman raja melaka dgn meurah silu lbh kpd penukaran mazhab... klu ikut BBPT702, Islam di Vanua Terqanun dlm ajaran Imam Jaafariah...

    Hanya Allah swt shj yg tau...

    BalasPadam
  4. I agree with you on the gendang and serunai...they must all be from the same source.

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum,

    Satu persoalan... Siam itu Islam? Kalau ya, kenapa orang Melayu Pattani masih anggap Siam itu seperti musuh mereka sehingga ke hari ini? Bukan kah Thai dan Siam itu sama? Kalau tidak kenapa orang Pattani masih cakap, "ha, tu... hok tu Siye (Siam) celako!". Nak kata apa, anak sultan Kelantan pun cakap camtu jer dgn arwah atuk saya dan pak cik saya.

    Macam mana tu? Jangan la cakap tipu. Bagi kami keluarga-keluarga pendekar yang mati-mati pertahankan Pattani dari Thai dulu kenal sapa siam, sapa Thai. Mereka semua sama saja... musuh Pattani. Saya datang dari keluarga yg pernah berjuang di Pattani. Sekarang saya di Kelantan. Legeh dan Pattani dah jatuh, kami sedih.. yg tinggal adalah Kelantan dan Terengganu. Sapa punya kerja? si Siam thai celaka tu ha lah. Kamu pula asyik dok kata mereka Islam. Habis tu, kami ni menentang saudara seagama sendiri lah? Jadi jihad kami tu sekadar jihad buang masa je la? Sila jawab persoalan ini.

    Nak tau sejarah, kena tanya keluarga yg pernah mengalami peristiwa tu jugak. Jgn main tafsir suka hati saja. Kami bekas orang Pattani dan skrg ni orang Kelantan pun dah berderau darah klu dgar perkataan Siam dan Thai, korg bole buat main-main pulak. Nak rasa Keris Pekaka Tajong Pattani tusuk perut ke? Buat main-main pulak. susah betul generasi muda skarang nih. Siam dgn Melayu pun tak tau beza.

    ...mu nok kecek, kecek bia molek skit. boh la koya tu. Dok sene hidup mu pung, abe. Debe sangak ko mu nih? Kije nipu oghe ja. Gi dok atah tika semaye wat solat taubat tu. doh banyok oghe mu tipu nih.

    -AkuAnonJugak-

    BalasPadam
  6. salam bro.

    Jangan nak marah sangatlaa. Kelantan memang la kelantan tapi jangan kelantan sangatlah. Gua punya kawan pun ramai patani ramai kelantan, deme ok je bila masuk bab siam ni. depa ikut cerita ni suda lama. ada yang tolong translate kitab Thai sama gua. depa pun orang patani. relek je. lu sorang je kecoh.

    Lu nak marah nak tikam orang ngan keris. Lu kasi setel tu sana selatan Thai dulu la.

    Gua pun ada jumpa orang patani yang sokong Thaksin, so macamana?Lu sokong Thaksin ka Abiset?

    BalasPadam
  7. Di dlm kitab Hakikat Sufi menyebut ttg iktikad dan antara iktikad yg sesat ialah org alim yg meminta makanan dan zakat dari org ramai tanpa bekerja. Ini menunjukkan bhw agama terpecah kpd 12 iktikad, dan iktikad2 inilah yg kemudiannya di pergunakan oleh musuh2 tuhan untuk cipta agama2 spt hindhu, buddha, kristian dan islam yg ada kini. Jadi, peperangan di zaman dahulu adalah antara ahli sanat(perbuatan) dgn 11 iktikad yg sesat. Belajar sejarah ambillah dari sumber Malayu kenapa masih belajar sejarah dari sumber penjajah? mahadaya-asalama.blogspot.com

    BalasPadam
  8. Pesanan yang memberi komen. Kita boleh berbeza pendapat tapi kalau datang komen dengan bahasa-bahasa kesat menunjukkan kita ni kurang ilmunya.

    tak gitu bro TMP? Siam ke Thai ke, kalau dah pengkhianat silakan celaan anda pada bangsa siye tu..kita mengkaji sejarah dan mengkaji kenapa tamadun Islam di Nusantara runtuh sama sekali. Abis tu mulia sangat ke bangsa Arab tu? Hosni Mubarak pengkhianat besar untuk bangsa Arab Palestine? Selalu jugak kena cela laknat dari orang Arab. Nak kata Hosni tu bukan Muslim ke?

    Sedarlah, kita mengkaji agar semua umat Islam di Nusantara kembali kepada jatidiri sendiri. Bila kita sedar, bukan sahaja Selatan Thai kita dapat bebaskan malah dari Utara Ayuthia hingga ke Kepulauan Sulu kita mampu bebaskan. Dengan syarat kita sedar dan tahu sejarah sebenar kita.

    p/s mu dah termakan hasutan dakyah penjajah british. Thai dan Siam sama??!!!

    BalasPadam
  9. Panglima Zahrin...:-) sabar. kita jawab, kita jawab pelan pelan..

    BalasPadam
  10. hahahaha...tak marah pun cuma kecewa sikit.

    BalasPadam
  11. salam ,bro tumpang lalu...tu sampai kehari nie tak abis2 bom sana sini ,tuntut 4 wilayah..

    BalasPadam
  12. salam,bro ,nie kes nanya...serbu tak kena tempat..tu sebab sampai lanie tak pernah aman.pakai otak bukan kudrat ??

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger