"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.
~ MOHAB (1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Ahad, Jun 27, 2010

Tergadainya Warisan Melayu?

Penulis dikejutkan dengan berita sedih meruntun jiwa. "Tergadailah sudah sebuah pertubuhan warisan Melayu yang diasaskan dengan susah jerih seorang anak jati Melayu Kedah ke tangan 'bukan Melayu',"  begitulah luahan hati seorang sahabat. Berita ini sebenarnya amat perit untuk diterima oleh mereka yang punya maruah dan harga diri sebagai bangsa Melayu. Dalam kita berusaha memperjuangkan semangat bangsa, masih ada Melayu yang terlena tidak peka, mungkin itulah yang cuba dimaksudkan oleh sahabat itu tadi.

Menurut sahabat itu lagi, "apa yang dibimbangi adalah jika 'bukan Melayu' menerajui sebuah pertubuhan berasaskan adat dan tatasusila bangsa Melayu, ke mana hala tuju yang akan dibawanya, budaya apa yang akan diserapkannya?"

Entahlah, cuma ada beberapa persoalan yang bermain difikiran penulis ketika ini. Adakah semua ini  berlaku dek kerana ada segelintir Melayu sudah hilang hilang jati dirinya? Atau adakah ini kerana pengaruh politik luaran, termakan dek adat baru Amirika yang meletakkan Barak Obama berketurunan Yahudi Afrika itu sebagai contoh yang wajib diikuti? Atau adakah ini akibat dari pemahaman konsep 1Malaysia yang telah disalah erti atau diseleweng oleh pihak-pihak yang berkepentingan?

Bagi penulis secara peribadi, perkembangan ini sangat membimbangkan. Persoalan lebih besar sebenarnya sedang menanti. Adakah umat Melayu sudah sampai ketahap membenarkan anak cucu mereka diperintah oleh 'bukan Melayu' di tanahairnya sendiri?

'Cubit kiri kanan pun terasa, penulis hanya membawa berita'

Wassalam.

Sidang Penulis

ps: case study.

2 comments:

  1. Salam,
    Sya mmg kurang setuju dengan 1Malaysia kerana maksud yang tersirat itu boleh medorong kepada penghakisan ketuanan melayu... Harap sangat ketuanan melayu masih gah di bumi sendiri.

    BalasPadam
  2. Harapan bangsa terletak atas semangat dan jati diri pemuda Melayu yang betul sedar akan nasib warisan anak bangsanya.

    Nak tengok apa nak jadi pada agama, bangsa dan negara yang bakal diwariskan generasi masa hadapan, tengok pemuda-pemudi masa kini - lebih kurang begitulah kata Alahyarham Ahmad Boestamam.

    Kalau pemuda hari ni jadi pak turut, pemuda masa depan jadi pak karut, cucu cicit bakal kena carut!

    Dari sudut yang positif ada betulnya perjuangan Angkatan Pemuda Insaf mengenai Pemuda Harapan Bangsa

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger