"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.
~ MOHAB (1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Ahad, April 26, 2009

Sejarah Melaka 1511 adalah propaganda yang nyata.


Kepada semua pembaca yang telah menyuarakan rasa hati dalam poll di atas, di sini TMP ingin mengucapkan terima kasih. Berdoalah kita supaya tetap di atas landasan yang betul demi memperjuangkan Sejarah Realiti Bangsa 'Melayu' dan berfikir dalam konteks 'nondogmatism' apabila membicara sejarah bangsa kita.



Disini TMP juga ingin berkongsi satu petikan berbahasa Ingris buat renungan tuan-tuan sekalian:

Persuasion researcher George Gordon's (1971) eclectic definition of propaganda suggested that most teachers and most textbooks, except those involved in teaching abstract skills, are inherently propagandistic. (In his chapter on "Education, Indoctrination, and Training," Gordon argued that one failure of the American educational system is that there is not enough propaganda in the lower grades, and too much in graduate schools. (Cited in Black J, 2001, p126)

Ellul (1981) argued that pervasive and potent propaganda that creates a world of fantasy, myth, and delusion is anathema to ethics because (a) the existence of power in the hands of propagandists does not mean it is right for them to use it (the is-ought problem); (b) propaganda destroys a sense of history and continuity and philosophy so necessary for a moral life; and (c) by supplanting the search for truth with imposed truth, propaganda destroys the basis for mutual thoughtful interpersonal communication and thus the essential ingredients of an ethical existence (Combs & Nimmo, 1993, p. 202; Cunningham, 1992; Ellul, 1981, pp. 159-177; Johannesen, 1983, p. 116 cited in Black J, 2001, p125)

--------------------------------------------

Sila teliti turutan peristiwa ini:

The colonial powers invade the capital of Khilafah, Istanbul 1918.

The Bosporus strait succumbs to British and French Domination November 20th 1922.


The Conference of Lausanne begins. Britain has 4 demands:

1. Khilafah must be abolished

2. Khilafah must be deported

3. The Caliph's properties must be seized

4. The new Turkish state must be founded on secular basis


Mustafa Kemal begins to issue threats and takes on cunning manoeuvres to make all opposing parties accept the demands of the Englishmen. He forcibly carries demands of the British through political conspiracy.


An MP in the house of Commons protest against Lord Curzon (founder of the Treaty of Lausanne) by asking:

"Why Turkey granted independence while the Arab countries are occupied?"

(atau dalam bahasa Melayu-nya: "kenapa Malaya diberi kemerdekaan tetapi Selatan Siam masih terjajah?)


To this Lord Curzon answers:

"The point at issue is that Turkey has been destroyed and never rise again, because we have destroyed her spiritual power: the Khalifah and Islam"


---------------------------

Harap segalanya menjadi semakin jelas dan nyata. Terpulanglah pada tuan-tuan untuk membuat kajian selanjutnya dan menilainya sendiri. Semoga mendapat manafaat.

6 comments:

  1. Cuba check artikel ni dlm Mingguan Malaysia hari ni:

    http://utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0426&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm

    Bahagian kerajaan Melayu di Indochina termasuk Funan tu dah selari dgn sejarah realiti, tup-tup timbul pula cerita Parameswara habis rosak jadinya.

    BalasPadam
  2. itulah propaganda yang nyata...kalau dapat kita semua perbetul kat situ maka betul lah sejarah kita hari ini.

    'Ayuthaya yang cuba mengukuhkan kekuasaan di Asia Tenggara' ni dah tentu bukan bangsa Thai...

    Itulah Melayu 1276 Sultan Muhammad Syah yang adil.

    BalasPadam
  3. tahniah pada TMP kerana istiqamah dlm perjuangkn sejarah realiti...

    Saya ada satu soklan ingin bertanya...

    apa pendapat TMP tentang keselarian sejarah realiti dalam SNK dan sejarah realiti versi Majapahit-Kelantan yang membawa kepada sejarah wali 7 dan sheikh jamaluddin al-kubra...

    Saya menelusuri pelbagai blog tentang sejarah realiti dan masih tidak dpt keselarian..

    boleh TMP atau geng2 lain elaborate kan? thanx...:)

    BalasPadam
  4. corpulent, terima kasih kerana bertanya.

    Secara ringkasnya, sejarah realiti yang ada yang saya sokong adalah sejarah realiti yang selari dengan tips yang telah termaktub dalam Al-Quran dan Hadis.

    Yang keduanya, ia mesti ada keselarian diperingkat Global.


    Yang ketiga, ia mesti yang punya keselarian dengan kemasukan Freemason-Satanis-illuminati di Semenanjung Melaka ini. (kerana ini tajuk kajian saya diperingkat awal)

    Yang keempat, ia mestilah berasaskan sumber yang boleh dipercayai contohnya SNK yang bersumberkan wasiat dan bukti2 nyata dalam bentuk MANUSKRIP dan juga arkeologi findings.

    Yang kelima, ia semestinya logik atau masuk akal kata orang putih common sense.

    Yang ketujuh, mesti ada bukti penyelewengan yang nyata untuk dijadikan contoh hari ini.

    Yang kelapan, yang paling berat, mesti ada keberanian melepaskan sejarah yang kita pegang bertahun-tahun selama hari ini (dogmatic) jika terjumpa bukti yang telah membatalkannya...ini namanya anjakan paradigma yang depa dok sebut2 tu.

    Bab Majapahit-Kelantan ni, saya minta maaf ebab tidak terkaji pulak oleh saya buat masa ini.

    Mungkin saudara boleh berusaha mendapatkan bukti dari Kelantan dan juga dari sumber2 Majapahit di Jawa...perkara ini bagi saya tidak sukar dan mungkin mudah bagi saudara yang ada pertalian dengan kerajaan2 tersebut...

    Kalau mengikut saya dan mungkin ramai yang tidak bersetuju, wali songo tu adalah orang Arab dari bloodline Rasullullah s.a.w tetapi asalnya dari jajahan Negara China...

    BalasPadam
  5. Man,

    Aku setuju dengan hang wp x buleh nak support dengan empirical findings x pelik langsung Wali SOngo berasal dari China berleluhurkan Rasulallah ataupun Arab.

    Macam ni Semenanjung-lah, berapa ramai golongan berdarah SAW, tetapi berasimilasi dengan orang tempatan masih tetap mempunyai karektor Cina (maksud saya fizikal).

    Saya cuba kenalpasti daripada rakan-rakan saya berketurunan Arab di Kuala Terengganu. Walaupun nama mereka Syed/Engku tetapi tampang Cina mereka sangat tebal, katanya dari Yunnan.

    BalasPadam
  6. assalammualaikum..
    aku tertarik dgn hujah2 yg disampaikan dalam blog kmu baik dari sejarah mahu pun memartabatkan bangsa melayu yang berugama islam.ingin aku kongsi bersama2 dgn kalian di luar tentang apa yang aku dapati.

    pertama:
    aku ada mengikuti satu seminar, dan salah satu tokoh sejarawan bahaskan perkara2 yang ada untungnya bagi aku dan orang lain. ada soalan diujarkan mengenai silibus sejarah kita ini.beliau tekankan bahawa sejarah kita telah di terbalikkan oleh orang2 inggeris. detik ini, tidak boleh kita memperbetulkan kembali sejarah kita kerana fikirkan bangsa2 lain yang ada di tanah jawi ini. kita disogok dengan sejarah inggeris bahawa tok janggut, mat kilau, dato maharajalela itu pemberontak inggeris. semasa cikgu2 sibuk utk memberi input ttg apa ada dlm buku, kita ditekan sebegini rupa.mereka smua itu pemberontak. tapi bila kita di sudah dewasa, kita faham semuanya adalah mainan inggeris. smua bukti2 sejarah ada di england dan tidak boleh utk dibwa ke tanah jawi ini.

    kedua:
    aku kesempatan ke bandung selama 6 mggu.kesempatan itu aku ke cirebon utk lihat makam sunan gunung jati. jadi pengajaran bagi kita di sini. budaya itu lebih agung dari agama sendiri. dipuja, di hormati sehingga boleh di kategori sebagai syirik dan khurafat.tidak enak dinyatakan apa yang bangsa jawa itu buat. tetapi aku sempat beli 1 buku karya dari indo. cuba tidak mengindakkan wali songo itu. kesimpulan bagi aku, karya itu cuba utk kita tidak percaya akan kehebatan wali songo itu. tapi pendapat aku, tuhan itu memberi anugerah kepada siapa yang dikehendaki, supaya orang tau yang tersirat itu adalah datangnya dari yg maha kuasa. kejadian2 yg terjadi,tidak boleh disamakan dengan rasulullah kerna baginda itu kekasih Allah. kita harus mengikut sunnahNYA.sejarah2 wali songo itu ada di belanda dan smuanya telah di tukar kepada nama2 belanda cthnya van boonang etc. sama juga apa yg terjadi di tanah jawi kita cuma kita tidak di tukar nama sja.

    persoalan aku..
    dlm sejarah msia, ada 6 faktor knp portugis mahu menawan melaka?
    tetapi ada 1 lagi faktor yg sengaja inggeris tidak mahu letakkan..pikir2kan lah..

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger