"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.
~ MOHAB (1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Ahad, Mac 01, 2009

Fikirkan: Che Det pun tahu Sejarah Realiti?

Sedutan dari blog Che Det: Hanan 2

1. I think I cannot convince you on anything simply because your perception of things is not based on logic or reason but merely on your strong belief that you are always right, even if the whole world says you are wrong.

9. As to history, the Malays had occupied a lot of land in Southeast Asia since time immemorial. Today much of our land has become part of neighbouring countries, having been conquered or because of treaties entered into by the British. We should really go to war to regain our land especially as there are Malays living there.

10. But we want to live in peace with our neighbours. So we accept the borders drawn by the colonialists...
-----------------------------------------------------------
Nota Penulis:
Not everybody accepted the borders drawn by the colonialist. As a result, they were all killed and our history has been unjustly silenced about them. Today, after 50 years of independence, we, the descendants of the martyrs, have the right to know who the culprits were (the traitors who accepted the deals), and the agendas behind all the unfair treaties.

It is now, and will never be never.

------------------------------------------------------
Sound Bites Che Det  March 9, 2009 2:25 PM
1. Saya berada di Argentina baru-baru ini. Negara ini mendapat namanya daripada "argent" atau perak. Jika penegmbara Melayu yang sampai ke wilayah ini sebelum orang Sepanyol, mungkin Argentina mendapat nama "Perak" kerana negara ini benar-benar mempunyai banyak logam perak. Terdapat banyak barang kraf mereka yang diperbuat daripada perak.
--------------------------------
Jawab saya:
Refer Cherokee Islam...yang mengelilingi dunia dan sampai kesana dahulu adalah orang Arab atau Moor Afrika. Manakala Perak di Malaya ni pula nama sahaja Perak, tapi kaya dengan bijih timah.

14 comments:

  1. Memang Che Det tahu sejarah realiti ni, kita boleh dapat manuskrip UUK pun di antara lain sebab dia minta kat British.

    Binaan KLCC mirip menara Angkor dan Cham tower pun dipercayai kerana Che Det nak hubungkan dengan sejarah silam. Dia pernah kata orang Melayu di Malaysia tak ada monument yang nak dibanggakan (macam mana nak ada, banyak dah kena letup dan musnah).

    Pak Lah Badawi pun rasa-rasanya tau juga. Ada seorang aktivis Pekida tempat aku kerja kata Pekida memang ditubuhkan oleh keturunan Merong Mahawangsa, sebab itu ditubuhkan di Kedah dan lantik Pak Lah jadi penaung.

    Ayah aku kata beberapa tahun lepas Pak Lah ada pi Kg. Tualang cari saudara mara dia jurai TNL Ibrahim yang syahid melawan Thai.

    BalasPadam
  2. 'In Toung Oo, Burma he is known as Maha Dammaiyaza. Siamese chronicles said Ekata died during the refuge from starvation. The Burmese chronicles, however, said that Ekatat was shot while fleeing the palace. New sources in Malaysia said that the royal line did not end there. The last Ayutthayan king went to Nakhon Sri Thammarat and later to Kedah (Saiburi), which was part of his former kingdom. Soon after, Taksin (governor of Tak) an Ayutthayan military tactician and strategist, eventually drove the Burmese out and founded the Kingdom of Thonburi. According to Thai historical text, Boromaracha V died soon after the fall of Ayutthaya in the area near the ruined capital.'.... from Wikipedia (EKATHAT)

    Nampak macam ada perkembangan baru dari perspektif antarabangsa

    BalasPadam
  3. Salam ziarah...

    Pekida Utara aku tabik,kalau sini haprak..( selatan )

    Sorry to say..

    BalasPadam
  4. "kalau sini haprak..( selatan )"

    Kalau dah lari dari tujuan asal macam tu lah jadi.

    BalasPadam
  5. UUK..
    harap harap kita boleh bawak pulang lagi harta kita yang masih berada di British tu..

    Buat keturunan raja Thai yang berselindung di bawah Payung Sultan Abdul Halim..

    Ingat!! Serangan dari pihak yang cintakan kebenaran takkan berhenti..sehingga hari penghabisan sekali pun!!

    BalasPadam
  6. raja sebenar itu adalah yang membawa amanah rasul...itu yg di nanti........khalifah akhir zaman

    cintku........tapi dimana aku

    BalasPadam
  7. buat tanpa nama:

    macam ku kenal penulisnya. akan ku nanti ulasan selanjutnya. teruskan berkarya.

    BalasPadam
  8. kita perlu menyeru akal akal manusia kepada yang hak dan hanya pemimpin yang hak yang mampu membimbing hati-hati mereka ini.teruskan seruan kalian melalui sejarah menongkah arus ini utk menyedarkan siapa kita dan peranan umat melayu mukmin ini di tanah bertuah ini........................

    BalasPadam
  9. teruskan sejarah yang menongkah arus..agar akal akal melayu sedar untuk mencari pemimpin yang berupaya membimbing hati hati yang berkiblat kepada agenda anti islam

    BalasPadam
  10. TMP..

    Best gendang perang ottoman ni. Gendang perang arab ada? Melayu punya ada? Letak la..

    Baru segar minda sambil membaca..

    BalasPadam
  11. Binaan putrajaya pun macam Ayuttia

    BalasPadam
  12. Sesekali letak juga gendang silat...ini original Siam punya ni.

    BalasPadam
  13. aku setuju bab gendang silat ni asal utara...esp. yang fatani punya. dari segi serunai, tingkah pukulan anak dan ibu, memang authentic ini adalah gendang perang buat menaik buku roma (naik semangat lah tu).

    hak turki pun sama ... serunai dia tu sebenarnya menggerunkan musuh.

    ada persamaan tu sebenarnya.

    insyaAllah hak kedepan ni adalah tu, jgn khuatir :-)

    BalasPadam
  14. memang ada persamaan, ari tu saya tngok kat History Channel, ada tunjuk lagu perang ottoman ada serunai mcm gendang Fatani. Arwah Tuan Hj Anuar (Guru Utama PSGFM) pun pernah criter pada saya dulu.

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger