"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Selasa, Januari 15, 2013

BUANG TERUS GELARAN MUNSYI ABDULLAH DARIPADA SEJARAH MELAYU VERSI KRISTIAN

Isu kalimah Allah yang hangat diperdebatkan oleh masyarakat Malayu Islam di Malaysia hari ini sepatutnya disusuli dengan usaha membersihkan terus Sejarah Melayu daripada elemen-elemen kristianisasi.


Contoh dakyah Kristian yang menggunakan Kalimah Allah - Bismillahirahmanirahim sambil menyerapkan unsur-unsur syirik kristianiti. Dibuat khas untuk orang Melayu pada abad ke 19.

Munsyi Abdullah atau Abdullah Kadir (dikhuatiri bukan nama betulnya) adalah seorang yang berbangsa India, dilihat sebagai tali barut penjajah yang utama dalam hal memporak perandakan Sejarah Melayu dengan bantuan Inggeris yang bertapak di negeri-negeri Selat.

Selain Sejarah Melayu, Adat Raja-raja Melayu pun disunting oleh Munsyi Abdullah? 
Dibawah selian siapa dan diterbit oleh siapa?

Yang paling utama adalah gelaran Bapa Persuratan Melayu Moden yang telah diberikan kepada orang yang bertanggungjawab menterjemahkan bible kepada bahasa Melayu diawal abad ke 19 ini - wajib ditarik balik.

Jika ini tidak dilakukan maka akan terdapat percanggahan atau konflik akidah bagaimana seorang yang dengan rela hati menterjemahkan bible konsep triniti dengan tujuan menyesatkan akidah orang Islam boleh pula diangkat kepada tempat yang tertinggi dalam sejarah bangsa Melayu moden.

Keasberry inilah adalah pembimbing utama si Munsyi.

Sejarah Melayu dan segala mitos fantasi hasil tangannya juga yang menjadi anutan kebanyakkan orang Malayu yang tenggelam punca hari ini.

Isu penterjemahan bible ke dalam bahasa Melayu yang menjadi kecoh sejak mutakhir ini adalah bukti hasil langsung daripada usaha indoktrinasinya yang telah lepas.


Apa kerja Mubaligh? Apa jenis percetakan dan dakyah yang cuba di indoktrinkan?

Maka jika perkara itu telah dipersetujui, terang jelas nampak menyesatkan orang ramai eloklah dibuang terus daripada pemikiran orang Islam khasnya orang Melayu hari ini supaya ia tidak lagi menjadi beban kendong generasi anak-anak dimasa hadapan.

Sudah jelas peranan Munsyi Abdullah Kadir dan sumbangannya terhadap agama kristian tidak dapat dinafikan.

Bukankah Abdullah ibni Saba' itu asalnya seorang bapak Yahudi (dikatakan berasal dari San'a Yaman) yang berpura-pura Islam?

Buat apa hendak simpan lagi?


Surah Al Ikhlas cerita Tauhid Surah Meng Sa kan Allah
Katakanlah (Muhammad s.a.w) Allah itu Sa. Tempat bergantung segala sesuatu pada Nya. Tidak beranak dan tidak diperanakan. Tiada sesuatu pun yang serupa atau menyamai-Nya.

Nak pakai Allah, kena ikut Muhammad Rasulullah s.a.w.

Sekian.
Wassalam.
The Malay Press.

1 comments:

  1. Memang patut pon apa sahaja yg berkaitan dgn Munsyi Abdullah ni dikaji semula..

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger