"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.
~ MOHAB (1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Isnin, Ogos 16, 2010

Melayu Jangan Buat Tak Kesah!

Kota Mengkuang.
Istana Kota Mengkuang dikatakan terletak di dalam bukit dan dikelilingi oleh pokok mengkuang. Mengkuang juga dalam bahasa Siam bermaksud Nagara Luas. Di hadapan kota ini dikatakan ada sebuah tempat lapang (padang) dimana disitu para panglima beradu kehandalan sebelum diambil berkhidmat untuk istana.

Di Kota Mengkuang ini jugalah tempat syahidnya Khalifah Syarif Abu Bakar Syah @ Boromoja Ekataat akibat diserang hendap oleh Thai akibat pengkhianatan Ahmad Tajudin Abdul Halim Laksamana Kedah (seperti yang tersebut dalam UUK menghantar ufti ke Raja Maha Besar Benua Siam). Khalifah Syarif juga dikenali sebagai Panglima Besar Benua Siam.







Pusara pejuang fisabilillah Tahun Musuh Bisik
Sehingga ke hari ini orang kita masih tidak tahu bahawa Perang Musuh Bisik 1821 itu adalah antara perang terhebat dalan sejarah umat Islam dan Bangsa Melayu di Nosantara. Oleh itu jika ada peperangan skala besar mestilah ada bala tentera dan askarnya. Jadi dimana pula pusara mereka?





0:33 "hangpa duduk ni bukan kata duduk dalam tanah raja dak, raja ni tok nenek hangpa, tu nak habaq bagi, kena jaga," - Nai Long Kassim

Melayu hari ini janganlah buat tak kesah dengan peninggalan sejarah agama dan bangsa. Warisan bangsa yang tinggi nilainya ini akan lupus dan musnah sama sekali jika tidak dipelihara oleh anak-anak bangsanya sendiri. Janganlah kita mengharap akan bangsa lain untuk menjaga pusaka hak tok nenek kita dahulu sebab terbukti kita yang akan rugi dan tidak mustahil juga sejarah kita akan dikhianati. Wartakanlah segera warisan ini sebagai Warisan Negara.

Melayu, jangan buat tak kesah.



*pautan Nesan Acheh : http://batuaceh.blogspot.com/2007_11_01_archive.html

10 comments:

  1. tapi kenapa bukan batu Kedah?

    p/s saja tanya

    BalasPadam
  2. Menjawab cara logik sebab bukan pakar batu nesan:

    UUK pun dibuat di Acheh depa tak panggil Undang-undang Acheh.

    Ni batu nesan jenis ni diberi nama Batu nesan acheh walaupun kat pahang tua, johor lama pun ada batu nesan jenih ni.

    Mungkin tukang batu terhandal masa tu datang dari acheh.

    Mungkin, ini mungkin depa x sanggup nak beri nama nesan Siam sebab kang x pasal2 terbuka rahsia...Siam itu Islam.

    macam tu lah.

    BalasPadam
  3. lepas tu dok jaja satu malaysia...batu acheh..alahai..tak bangga ka kita semenanjung di pusat pentadbiran satu nosantara..

    sakit depa ni

    BalasPadam
  4. Yang benarnya ialah Dunia Melayu Bukan Dunia Islam. Islam adalah agama sesat yg menjadikan bangsa Melayu terjajah. Penipuan penjajah ialah sebelum dtg Islam, Melayu beragama hindu. Bangsa Melayu sejak dahulu menganut agama nabi Ibrahim iaitu Asalama dan ini terdpt firmannya di dlm al quran. http://mahadaya-asalama.blogspot.com

    BalasPadam
  5. bertenang, perkara2 yang tak betul bagi pandangan dan kajian kita akan diperbetulkan dengan semampu dan terdaya yang boleh dengan fakta dan alasan yang konkrit.

    garang betui orang muda...:-)

    BalasPadam
  6. Mahadaya.

    Saya tak bersetuju dengan pendapat anda. Tapi memandangkan ada unsur desakan supaya pendapat anda direleasekan, maka direleasekan jugak supaya anda puas hati.

    BalasPadam
  7. Masa Merong Mahawangsa mangkat, waris dia ada memerintah di Acheh. Secara logiknya, warislah yang memasang batu nisan selepas pengkebumian. Batu nisan itu didatangkan khas dari Acheh oleh waris baginda itu, mungkin kerana tukang batu nisan di sana bagus sebab tukang keris sana pun famous sehingga dikatakan raja-raja Ayuthia pun menempah keris dari Acheh.

    Makam Merong Mahawangsa yang berbatu nisan Acheh itu kemudiannya "set the trend" untuk raja-raja Nusantara keturunan baginda yang mangkat kemudian. Walaupun mungkin kemudiannya ada dibuat di semenanjung nama "Batu Nisan Acheh" itu terus dipakai orang, selain dari kemungkinan tukangnya didatangkan sekali.Ini tidak mustahil kerana tukang songkok pun ramai berhijrah dari Sumatera.

    Bagi saya perihal Batu Acheh ini tidak menjadi hal kerana mudah dihuraikan.

    BalasPadam
  8. Hang tu yang sesat mahadaya..
    Lepas nabi Ibrahim, Ismail dilantik pulak keturunan depa jadi nabi..
    Nabi Muhammad dari keturunan dia..
    Hang sesat sorang sudah la..
    jangan nak sesatkan orang..

    Malay Press,
    hang ada tanggungjawab untuk jaga akidah umat islam..
    jangan bagi dia dia sesatkan walau seorang melayu islam kita..

    BalasPadam
  9. hati-hati dengan penyesat mahadaya...bnyk blog dia komen dengan komen2 yang menyesatkan...

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger