"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.
~ MOHAB (1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Jumaat, Mei 07, 2010

Aleph juga Ibrani

"Mengkaji sejarah Islam yang telah digelapkan pastikan berpaksi tauhid, jika tidak maka tak berjumpa puncalah," begitulah kira-kiranya kata-kata seorang sahabat dalam perbincangan kami mengenai masalah sejarah Islam di nusantara ni. Sesuailah pula dengan tajuk ekspidisi Menjejak Warisan Jawi maka jejak peninggalan 'Jawi' yang penuh semak itulah yang perlu dicari, jalannya perlu dibersihkan. Segala hikayat mitos, lagenda, tahyul khurafat tidak dapat tidak perlu dikesampingkan - letaklah tepi dahulu. Kerana selama ini perkara seperti itulah yang mengkaburi pertimbangan dalam menentukan arah tuju mencari jejak. 

Sesuai juga dengan tajuknya, maka disini penulis paparkan 'translation' bahasa Ibrani ke bahasa Inggeris untuk dibuat perbandingan. Maka para pembaca nilailah sendiri dari mana datangnya 'Jawi' yang lengkap segala sudut hurufnya jika hendak dibandingkan dengan bahasa Ibrani. Apakah pula persamaannya dan siapakah dia yang digelar bani Jawi itu?

Realitinya Aleph tetap Alif

Wassalam.

*Aleph, the first letter of many Semitic alphabets


"Syahadan maka dipukul gendang NOBAT lagu Ibrahim Khalilullah. Maka menjunjung duli betara tiga kali, iaitu mengatakan DAULAT TUANKU". (UUK: 33).





12 comments:

  1. Mereka masih mengekalkan identiti tulisan dan bahasa Ibrani yang berusia beribu tahun, yang kita gatal buang JAWI demi kemodenan...betul ke?

    BalasPadam
  2. jd dlm hebrew allah akan dieja spt dibwh ke. saje gatal tgn...

    aleph lamed lamed hey.

    so skrang 3 tulisan dunia - arab, hebrew, roman - nama allah start dgn 1st letter interesting...

    azre

    BalasPadam
  3. aleph daled mem - adam
    aleph bet r* hey yood mem - ibrahim
    aleph sin mem . lamed - ismail
    aleph hey mem daled - ahmad
    mem hey mem daled - muhammad

    very intresting

    moshe

    BalasPadam
  4. Sejarah banyak membuktikan bahawa yahudi (bukan Ibrani) ni tak boleh orang lain lebih daripada puak depa dan selalu khianat dalam perjanjian, tahu kebenaran tapi sembunyi dan selalu menyeleweng fakta supaya orang lain salah depa sahaja yang betul. ikut ceritanya depa pun tak makan babi tak minum arak tapi jadi tokey arak.

    so moral of the story never make pack with the jews.

    shalom

    moshi abdillah

    BalasPadam
  5. http://www.arkib.gov.my/kota_belanda;jsessionid=C4F66ADF126CF6877E92163630B1C415

    salam bro TMP..
    mohon pencerahan..tampuk pemerintahan siapakah yang telah mengizinkan belanda datang menduduki pulau pangkor ini. Kalau tgk tarikh yang diberi terlalu awal dari zaman perjanjian pangkor..malah dalam blog sejarah nagara kedah pun tidak ada mention mengenai kota belanda di pangkor ni..

    BalasPadam
  6. Manuskrip Undang-undang Kedah Ms98:

    Bermula disuruhnya titah Duli Yang DiPertuan Sultan Mahmud Syah Yang Maha Mulia di Negeri Melaka pada Hijrah Nabi s.a.w seribu enam puluh, tahun Jim bulan Ramadhan hari Arba'a (Rabu la tu).

    Ini zaman Sri Sutthammaraja Sultan Mahmud Syah ibni Hizbu Muadzam Syah tahun memerintah 1656 - 1688 hijrah.

    Kalu mengikut peristiwa disinilah mulanya perkataan Minang Kabau digunakan kerana terdapat segelintir orang Minang yang derhaka (kabau) membantu Belanda merampas bijih timah.

    Di Pangkor itu Loji penyimpan timah yang barangkali di angkut dari Lukut.

    Macam tulah mengikut bacaan saya.

    "Tindakan Belanda memperkukuhkan gedungnya itu menimbulkan reaksi daripada orang-orang Melayu. Pada tahun 1690 orang-orang Melayu dibawah pimpinan Panglima Kulup telah membinasakan gedung tersebut. Serangan ini mengakibatkan ramai daripada orang-orang Belanda terbunuh dan gedung itu telah ditinggalkan. Bagaimana pun tidak lama selepas itu pihak Belanda datang semula lalu memperbaiki dan mendudukinya semula."

    Siapa itu Raja Kulup saya tidak tahu.

    Sekian.

    TMP

    * Pangkor ini maksudnya tempat hukuman bunuh (jika silap sila betulkan)

    BalasPadam
  7. ya...benar..teramat benar..mungkin inilah tempat gedung bijih timah disimpan hasil daripada pengkhianatan yang membawa kepada kematian Hang Jebat.

    Terima kasih.

    pasal pangkor tu tempat mati kena bunuh tak pasti la pula.

    tapi kalau sesapa yang pernah bersembang dengan gang - gang tua kat sana tu...semuanya cakap utara. walaupun pangkor tu dalam daerah manjung dan lumut. daerah tu kalau bercakap..bunyinye pelik sikit..idak gitu hehehe..

    tapi di pangkor..semuanya bercakap dalam loghat utara. saja tanya kot kot depa ni datang berhijrah..depa cakap tak..asal datuk nenek moyang dah tinggal kat sini.

    BalasPadam
  8. Macam tulah. Sama-sama kita mencari dan membetulkan fakta yang bercelaru. Bukanlah niatnya untuk bermusuh. Selak satu persatu dengan niat mencari kebenaran insyaAllah.

    Bab jebat saya x leh nak komen sebab tak tahu cerita. :-)

    (Sedang elok aku bukak muka surat 98 soklan ko pun sampai...heheh)

    TMP

    BalasPadam
  9. abang hensem TMP...
    ada dalam blog sejarahnagarakedah la pasai hang jebat.

    Sultan Mahmud Syah bersemayam di Kota Lukud, bukan di Bandar Hilir Melaka. Kota Lukud masih ada sehingga hari ini dan disitulah mereka mempertahankan Melaka dari serangan belanda dalam tahun 1641, namun tewas. Turut terkorban dalam serangan Belanda ialah Hang Jebat,

    http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/05/mohor-sultan-melaka-di-riau.html

    hehehe..memang kebetulan betul. Tapi itulah...bila nak keluar video baru ni..tak sabar menunggu.

    BalasPadam
  10. dragsuperstar telah meninggalkan ulasan baru pada catatan " Aleph juga Ibrani " anda:

    ...
    ada dalam blog sejarahnagarakedah la pasai hang jebat.

    Sultan Mahmud Syah bersemayam di Kota Lukud, bukan di Bandar Hilir Melaka. Kota Lukud masih ada sehingga hari ini dan disitulah mereka mempertahankan Melaka dari serangan belanda dalam tahun 1641, namun tewas. Turut terkorban dalam serangan Belanda ialah Hang Jebat,

    http://sejarahnagarakedah.blogspot.com/2007/05/mohor-sultan-melaka-di-riau.html

    hehehe..memang kebetulan betul. Tapi itulah...bila nak keluar video baru ni..tak sabar menunggu.

    BalasPadam
  11. Jika boleh tak perlu bicara tentang lagenda Tuah dan Jebat yang penuh konflik tahyul khurafat dendam yang tak penah sudah. Tapi adalah lebih baik kita buka kisah sebenarnya bertapa Islamic nya kerajaan Melaka pada zaman itu yang lengkap dengan undang-undang syariat.

    Setiap hukum yang hendak di wartakan siap ijab dan kabul. Jika kabul oleh Raja maka menurutlah semua anak cucu turun-temurun, semuanya mengikut.

    sebagai contoh:
    "...demikianlah hukumnya orang belayar. Pepatah itu daripada Nabi Khidir, nakhoda Jinad dan nakhoda Dewa dan nakhoda Samad...Syahdan maka dibawa mengadap Duli Yang Dipertuan Paduka Seri Sultan Mahmud Syah (1656-1688H)...maka titah baginda : KABULLAH..." (ms97)

    Itu sampai dibenci sangat oleh puak Missionary Kristian dan barua depa si Budak Munsyi. Yang cerita2 semacam inilah yang puak bengong ni nak tutup sangat2. Takut...

    Cerita Mitos Sejarah Melayu memang konflik x masuk line ngan ajaran Islam yang di ajar di oleh ulama2 zaman tu. Ulama kalau mengarang kitab depa tafsir Quran dan Hadis membesarkan Allah dan Rasul. Jangan haraplah nak dapat title Bapa Persuratan Melayu Moden...Munsyi tu bukannya melayu pun...kipas lebey...

    TMP

    BalasPadam
  12. saya minat versi SNK mengenai tuah, jebat dan saudara saudara dia..nampak lebih realistik dan takdak unsur unsur tahyul.

    tapi saya tetap sokong kenyataan TMP. Itulah yang terbaik.

    Munsyi punca orang Islam percaya kita perlu tongkat. walhal kitalah yang penyedia tongkat. adoii..

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger