"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.
~ MOHAB (1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Khamis, Julai 02, 2009

Movie Classic: Tiga Abdul (1964)





Plot
Ismet Ulam Raja is a wealthy businessman with three sons, Abdul Wahab, Abdul Wahib and Abdul Wahub. Abdul Wahab and Abdul Wahib are selfish and money-minded, running their individual businesses to success. Abdul Wahub, on the other hand, enjoys a simple life and owns a small music shop. When Ismet Ulam Raja has a heart attack on his birthday, Abdul Wahab and Abdul Wahib start plotting out how much wealth they are set to gain when their father dies. Abdul Wahub is appalled at their behaviour and tries to get their father to go to the hospital, although Ismet Ulam Raja is strongly against hospitals. Their father dies at home, and the two elder brothers immediately distribute their late father's vast wealth among the two of them while Abdul Wahub only inherits their father's house. Although Abdul Wahub is upset at this injustice, he accepts it as he is the youngest brother, and returns to his simple music business.


Cast
P. Ramlee as Abdul Wahub (youngest son)
Haji Mahadi as Abdul Wahab (eldest son)
S. Kadarisman as Abdul Wahib (middle son)
Ahmad Nisfu as Sadiq Segaraga
Sarimah as Ghasidah (youngest daughter)
Mariani as Hamidah (eldest daughter)
Dayang Sofia as Rafidah (middle daughter)
M. Babjan as Ismet Ulam Raja
Salleh Kamil as Kassim Patalon
S. Shamsuddin as Pencerita
Menurut keterangan Dr Zain, "Ayahanda mesti dihantar ke hospital sekarang juga...."

5 comments:

  1. "Kasyaf" P Ramlee. Sapa kata P Ramlee tidak kasyaf.
    Hasil kerja nya mempengaruhi budaya org2 Melayu pd masa kini.

    Jika tiada lagu utk birthday si ismet ulam raja;.."Allah Selamatkan Kamuuuu...Allah Selamatkan Kamuuu..."..,sudah tentu org2 Melayu sekarang masih melagukan .."Happy Birthday To Youuu...".
    ..tapi masih lagi ada org2 Melayu yg sebegitu. Mungkin tak pernah tonton cerita2 P Ranlee kut..

    BalasPadam
  2. Ksta-kata itu doa.

    Nampak berlawak, tetapi setiap filem P.Ramlee mempunyai mesej bagi yang beraqal.

    Doa "Allah Selamatkan Kamu" lebih bagus dan tak ternilai dibandingkan dengan ucapan 'Happy Birthday'.

    BalasPadam
  3. Berapa ramai para pencipta lagu pd hari ini yg kononnya lebih bagus dari P Ramlee tapi tak mampu nak cipta lagu hari lahir yg baru. Setakat ini hanya "Allah Selamatkan Kamu" shj.

    Mengapa???

    BalasPadam
  4. P.Ramlee pun kutuk UMNO dalam cite Pendekar Bujang Lapok..

    Alif, Min, Nun, Wau..
    Alif tendang wau Sarkis..

    Menurut P.Ramlee Alif tu adalah Akal. Wau itu ugama..

    Kalau akal tendang ( tolak ) Ugama maka manusia2 akan menjadi seperti haiwan2 sarkis.. hehe..!! macam UMNO semuanya dihuni oleh haiwan2 sarkis..

    Hujah aku ni bukan rekaan ko boleh baca dalam buku " Seniman Agung P.Ramlee " tulisan Abdullah Hussin terbitan Karang Kraf cetakan pertama tahun 1984..

    Peristiwa indah itu terjadi adalah ketika filem Pendekar Bujang Lapok terpilih sebagai filem komedi terbaik peringkat asia ocenea..

    sejurus selepas pengumuman tersebut maka menteri kebudayaan malaysia pada masa itu Tan Sri Ghazali Syafie terus berjumpa dgn P.Ramlee bagi mengucaplan tahniah..

    Dalam buku tersebut tercatat dialog dia antara P.Ramlee dgn Tan Sri Ghazali Syafie, lebih kurang macam ni bunyinya..

    Tan Seri : Tanhiah Saudara Ramlee anda telah mengharumkan nama negara.. saya pelik bagai mana juri2 dari negara jepun dan australia yang tak faham bahasa melayu boleh menyukai filem saudara dan memberikan kemenangan utk filem saudara..

    Ramlee tergelak...

    P.Ramlee ni biasa nya kalau bercakap lu gua saja.. terus P.Ramlee kata lu bukan org seni jadi lu tak patut jadi menteri yang jaga kebudayaan dan perfileman.. lu bukan ahli dalam bidang ni..

    P.Ramlee : Gua buat filem utk masyarakat bukan utk wang dan utk menjadi kaya
    dalam filem gua banyak sidiran terdapar masyarakat kita termasuklah gua sidir puak2 lu..

    Tan Seri Ghazali Syafie terkejut puak mana pulak yg dikatakan oleh P.Ramlee kali ini... kalau raja2 melayu tu banyaklah yg Ramlee sindir dalam filem..

    Maka P.Ramlee pun ceritalah dialog tentang Alif, Min, Nun, Wau tu...!!

    Terus Tan Seri Ghazali Syafie belah macam tu jerr.. dan P.Ramle tersenyum sorang2 memerhatikan gelagat pemimpin UMNO tersebut..

    Begitulah hebatnya P.Ramlee..
    Berani kerana benar...

    Sebab tu semasa hayat P.Ramlee tidak diiktiraf oleh Raja2 melayu dan pemimpin2 UMNO ( kerajaan ) mana tidakmya denan Menteri UMNO pun dia belasan Lu gua lu gua jerr.. huhu...

    Sehinggalah pada tahun 1983 timbul pilimik dalam masyarakat bagi mengiktiraf P.Ramlee sebagai seniman Ulung negara..

    Ketika itu pun timbul usaha2 yg terancang yg dibuat bagi memperlekehkan P.Ramlee oleh pihak2universiti dan segelintir artis.. Aku tak tahu kenapa tapi pada waktu itu ada sesetengah masyarakat berpendapat usaha tersebut ada berkaitan dgn sensitiviti kerajaan pimpinan umno dan institusi beraja dalam negara kita...

    Nah sekarang telah terbukti sememangnya karya2 P.Ramlee tidak disenangi oleh pihak2 nepimpinan feudal UMNO dan juga pihak2 istana sebab filem2 P.Ramlee banyak membuka mata masyarakat tentang kebodohan serta kedurjaan mereka..

    Isham lu patut cari balik buku " Seniman Agung P.Ramlee tu " banyak maklumat ko boleh dapat dalam buku tu..

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger