"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Sabtu, September 13, 2008

Perkembangan yang tidak sihat?

Foto Masjid Kinrara BK5 diambil dari padang sekolah Bandar Kinrara

Masjid Kinrara meneruskan amalan menggunakan pembesar suara seperti biasa kerana reaksi masyarakat bukan Islam di situ nampak tiada masalah, kata Pengerusi jawatankuasa masjid tersebut, Abdul Rahman Nasir. 

“Penduduk Cina yang kita jumpa, banyak tidak ada masalah. Ada yang suka sebab boleh bangun awal,” katanya ketika ditemuiMalaysiakini selepas solat Jumaat hari ini.

masjid azan loud speaker issue 120908 abdul rahman nasir pengerusi masjid
Beliau berkata pihaknya memang ada menerima petisyen yang ditandatangani oleh 189 penduduk bukan Islam di seksyen 5 dan kawasan sekitarnya, pada pertengahan Februari lalu yang mendakwa penggunaan pembesar suara di masjid itu mengganggu ketenteraman mereka.

Bagaimanapun, beliau hairan mengapa penduduk Seksyen 4 dan Seksyen 1 turut menandatangani petisyen tersebut.

“Seskyen 1 mana boleh dengar. Seksyen 4 dengar sikit-sikit saja, itu pun tidak semua,” katanya.

Beliau menafikan penggunaan pembesar suara di masjid itu kuat dan mengganggu penduduk. [lagi]

-Malaysia Kini.

Terkini: 15/09/2008 : 

----------------------------------------------
Nota Penulis: 13/09/2008

Masjid ini dikelilingi oleh sekolah Menengah Kinrara, rumah2 kedai, Giant Kinrara, tapak pasar tani Kinrara, padang Kriket Kinrara, jalan besar Kinrara, Kelab Golf Bandar Kinrara. Pendek kata, bukannya dikelilingi 100% kawasan perumahan yang padat seperti setinggan. 

Kalau pembesar suara diperlahan, manakan sampai suara azan ke rumah majoriti muslimin dan muslimat yang membentuk sebahagian besar komuniti disitu. Walaupun mempunyai televisen dan radio, suara azan secara live lebih mempunyai kesan yang tersendiri di halwa telinga dan jiwa umat Islam. Kalau tidak percaya, pasang kaset azan/iqamah kat telinga budak baru lahir...

Tambah lagi, itulah satu2nya masjid diBK5 yang kadangkala tidak mampu menempatkan keseluruhan jemaah bila waktu solat Jumaat.

Lagipun mengapa perlu komplen setelah 8 tahun beroperasi? Adakah kerana pengaruh kuasa politik yang baru sahaja dimenangi pada PRU12 yang lampau? Ini belum lagi membentuk kerajaan...

Bagi penulis, ini satu perkembangan yang tidak sihat. Ia sudah mula menggugat ketenteraman umat Islam untuk beribadat. Nak dengar bacaan Al Quran pun sudah tidak aman, macam negara Komunis (masih ada di Malaya ini). Nampaknya puak2 'real' sekular mula menunjuk taring.

'Bulan' tak mengambang disini.

2 comments:

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger