"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Khamis, Ogos 07, 2008

Batalkan Forum Memeluk Islam?

Oleh SAIFUL HAIZAN HASAM

KUALA LUMPUR 6 Ogos – Pelbagai pihak mendesak Majlis Peguam supaya membatalkan penganjuran forum awam bertajuk Memeluk Islam kerana ia dikhuatiri menggugat keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini.

Badan profesional guaman itu turut dibidas kerana memberi perhatian yang keterlaluan sejak kebelakangan ini kepada isu-isu sensitif yang boleh mengundang syak wasangka.

Presiden Persatuan Peguam Muslim, Tan Sri Abu Zahar Ujang berkata, jika isu berkaitan agama Islam mahu dibincangkan, ia perlu dibuat antara Majlis Peguam dengan pihak berwajib, bukannya melalui forum awam.

Katanya, perbincangan isu sensitif melalui forum awam itu pada Sabtu ini boleh menyebabkan ada pihak yang berasa marah dan tidak berpuas hati...[lagi berita]

- utusan 7 Ogos 2008
-------------------------------------------------------------------
Komentar penulis:
Teruskan forum ini. Tidak perlu batalkan!

Intelektual dan pemimpin yang benar2 berjiwa mukmin tidak perlu takut dan bertindak defensive dalam hal2 berkaitan dengan agama. Jika mereka puak kafirun ingin berdebat maka kita patut juga berdebat dan menurunkan pakar2 atau ulama2 dalam bidang syariah.

Kita jangan jual murah, asyik mengalah dengan konsep sekular humanism dan cerita2 'human rights', kerana semua konsep ini ciptaan manusia. Jika tidak diambil dari England maka Amirikalah puncanya bukunya dan ijazahnya. Kenapa perlu takut sedangkan kita ada senjata ampuh iaitu kitab Suci Al Quran dan Hadis. Mereka ada apa?

Bila sudah ada penerangan dan perdebatan yang difahami oleh semua kaum maka jangan lagi ada pihak2 yang cuba mempermainkan Islam, kerana selepas ini tidak perlu lagi bertolak-ansur dengan golongan2 freethinker ini jika berkaitan dengan akidah. Buang masa sahaja.

Sudah 50 tahun merdeka inilah masanya kita perlu tegas. Walaupun agak terlewat-kerana mereka sudah semakin berani. Silap pemimpin terdahulu juga. Mentaliti Acuan British.

Oleh itu dengan apa yang berlaku hari ini, jangan pulak nanti bila dah 100 tahun merdeka, umat islam caca marba...masjid jadi muzeum, surau jadi tok kong, madrasah jadi gereja.

Sekarang, jika perlu dirombak perlembagaan maka rombaklah. Tetap dan tegaskan hak2 agama Islam terhadap penganutnya. Jika ada kelemahan dari perlaksanaan Islam dalam perlembagaan yang sedia ada, maka perbaiki dan kukuhkannya. Kita mesti mengambil kesempatan ini sebaik-baiknya, kerana mereka sudahpun membuka ruang dan tawaran untuk mendengar kebenaran yang hakiki.

Itulah gunanya Islam-Melayu-Islam-China-Islam-India-Islam-Siam-Islam-Filipina-Islam-Indonesia dan sebagainya, bergabung menegakkan ketuanan agama, bukan menegakkan ketuanan bangsa. Tak faham lagi...?

Kembali, agama Islam tidak pernah memaksa penganut agama lain memeluknya. Tetapi ini tidak bermakna boleh masuk keluar sesuka hati. Ini agama ada peraturan. Berlembut biarlah bertempat.

Mungkin 'orang-orang' didalam Majlis Peguam ini merasakan diri mereka besar dan sudah pandai; mungkin pandai dalam skop undang2 tempatan sahaja.

Mereka lupa yang Islam itu universal. Undang-undangnya 'complete'. Bersesuaian benar dengan fitrah semulajadi manusia - dari sekecil2 cara potong kuku sehingglah ke sebesar2 hukum kanun jenayah.

Kita mesti fahamkan mereka tentang perkara ini. Dan selanjutnya menyedarkan mereka yang dunia ini siapa punya dan tinggi mana pula langit itu. Jika benar orang2 ini berfikiran terbuka maka kebenaran undang2 Islam tetap akan mereka terima.

Jadi, jika benar mereka ingin membeli- sepatutnya kita pun berani menjual. Harga tetap. Tiada tawar menawar, tiada kompromi dalam nilai agama. Maka lawan tetap lawan, paksa berlengan maka berlengan...

0 comments:

Catat Ulasan

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger