"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
THEMALAYPRESS - FIKIR DENGAN KRITIS | TERUS MELANGKAH LEBIH JAUH.

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Terima kasih kepada para pembaca yang masih setia mengikuti blog ini!
~ MOHAB (Blog layout versi 1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Rabu, Mei 30, 2012

S2PID ID10T


Sila perhatikan penggunaan perkataan Khaek Melayu dan sila rujuk kembali kepada artikel SNK mengenai Po Khaek @ Phuket dan juga hal-hal yang bersangkut dengan perkataan yang sama. Peringatan juga buat puak-puak yang menuduh TMP taksub membuta tuli dan hanya menyiarkan artikel berkenaan hal Siam sahaja -- lihat sendiri apa yang dikatakan oleh puak Thai kepada Melayu Siam. Lihat sendiri ini adalah sejarah realiti bukan fantasi.

Sila faham mengapa sejarawan yang berkiblat ke Singapura dan Inggeris bermatian-matian cuba menafikan peranan Empayar Islam Benua Siam Kedah di Alam Melayu. Ini semua supaya Melayu menjadi apa yang mereka tafsirkan sebagai pemalas, hina dan sebagainya. Hal ini juga sangat berkait rapat dengan agama dan bangsa.

Hanya Melayu kategori ID10T yang tidak faham sejarah realiti sahaja yang akan buat tuduhan buta tuli tanpa usul periksa mengikut suka tafsir sendiri.

Hanya Melayu kategori S2PID ID10T sahaja yang tunduk melutut menyembah bangsa asing.

"Seterusnya pada tahun 1876 masihi tentera Raja Buddha Thailand, Rama V Chakri Sokho Thai, Chula Luang Khon telah menyerang Kedah dan membunuh Raja Maha Besar Benua Siam Kedah Kheag Tesh yang terakhir, Sultan Jaafar Mad Azam Syah (Nai @ Syed Long Jaafar) di Gurun Kedah dan mereka terus menjajah negeri Kedah selama lima tahun. " - SNK

Sekian.

*Kheag@Khaek (Islam) Tesh(tempatan) - itu sebab bab sejarah pembunuhan itu bukan perkara yang diada-adakan kerana ia adalah akibat kebencian yang melampau terhadap orang Khaek.

3 comments:

  1. Dekat kampung kami upacara budak-budak lelaki masuk Jawi (berkhatan/bersunat) disebut "pen khaek" dalam bahasa Siam, maknanya "jadi Islam".

    BalasPadam
  2. kat kampung aku disebut "pen kheag atau kau kheag"
    aku duduk di Bangtao, Phuket

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger