"Education aims at independence of judgement. Propaganda offers ready-made opinion for the unthinking herd."
Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.
~ MOHAB (1 September 2014 - 17.07.2014 - 19 Ramadhan 1435)

Sabtu, April 30, 2011

Seni Bina Masjid Xishuangbanna ?




Dua foto diatas ini adalah contoh binaan Masjid diXishuangbanna seperti yang didakwa oleh pengembara seperti dalam http://www.xiangtan.co.uk/xishuangbanna/index.htm


Lokasi Xishuangbanna di Selatan Yunnan, China



Diatas ini adala contoh Kuil di Xishuangbanna


Manakala diatas ini pula adalah Binaan Phreah Bihear yang menjadikan konflik Thai dan Kemboja.


Gerbang binaan di Ayuthia dan mimbar masjid di Ayuthia

Contoh lain Mimbar Masjid di Ayuthia


Masjid Besar Xian (Great mosque of Xian)


Najiahu Great Mosque (Qing Dynasti 1644-1911)
The Najiahu Mosque is located at the center of a Hui nationality's village in Yongning County in northern China. It is a large worship place with a very long history.


Building at the Great Mosque in Hohhot, Inner Mongolia, China


Minaret of Xian Mosque


National Muzeum Malaysia (Minangkabau ke Thailand ke Trengganu yeop?)
(Bangunan museum bercirikan istana Melayu tradisional negara bagian Terengganu. Desain gedung dipilih sendiri oleh Tunku Abdul Rahman. Pada bagian depan museum dipasang dinding mosaik yang menceritakan kegiatan ekonomi, adat istiadat, dan budaya Malaysia. Didirikan 31 August 1963)


National Muzeum Chiang Mai
(Chiang Mai National Museum is the Main regional museum of the north. The fine Arts Department has assigned this museum to be the centre of education and preservation of art and culture of Chiang Mai and upper northern Thailand, the old Lan Na Kingdom.
         Their Majesties the King and Queen graciously presided over the opening of the museum on 6 February 1973. The museum is designed as a Thai style building with a traditional northern of Lan Na style rooftop.
         On the occasion of the Celebrations of the Golden Jubilee of his Majesty the King's Accession to the throne, and the 700th Anniversary of the Esbablishment of Chiang Mai in 1996, the Chiang Mai National Museum has been under renovation. The museum building has been expanded to its original full plan and the permanent exhibition will be revised with new displays and additional information, enhanced by new technology. The revised exhibition will be divided into six topics.)



Mengikut Proffesor Madya Plubplung Kongchana, Pengarah, Institut Kajian Asia Pasifik dari Universiti Srinakharinwirot, terdapat 21 buah masjid didalam Kota Ayuthia dan orang-orang Parsi memanggil Ayuthia sebagai Shahri Nao atau Shahrul Nuri. Pelawat-pelawat yang bekunjung ke Ayuthia merasa kagum dengan senibinanya 

Tengok dengan mata, dengar dengan telinga, maka perlu lebih penyiasatan terhadap dakwaan orang yang pernah ke sana, walaubagaimanapun boleh sama-sama kita fikir-fikirkan.

Foto dan source Xishuangbanna sumbangan : Isa Sulaiman (Pak Isa)

5 comments:

  1. masa kecik - kecik dulu selalu tanya Allahyarham ayah dan tok..kenapa bumbung di kedah sama macam di thai...kenapa bumbung gang minangkabau sama macam di kedah..

    bila dah tau sejarah baru tau jawapannya...sebab kita semua kelompok yang dinamakan sebagaikan Nagara Kedah Pasai Ma...

    BalasPadam
  2. citer bab bumbung ni ada sorang mai approah TMP kemarin..dia buat kajian bumbung Melayu...kita tunggu hasil kajian dia nanti.

    BalasPadam
  3. istana melaka JADIAN pon ada bumbung lagu tu..

    kat acheh ada bumbung lagu tu..

    la ni sapa tiru sapa?

    kerajaan paling tua di asia tenggara ada kat mana?

    haa soalan maut tu hehe

    BalasPadam
  4. betol kan...istana JADIAN..makam hang tuah JADIAN..

    kalau bumbung satu benua ni lebih kurang sama..tu belum kira batu nesan lagi tu..

    BalasPadam

Assalamu'alaikum wbt dan salam sejahtera. Selamat membaca.

 

Copyright © T H E . M A L A Y . P R E S S Design by Free CSS Templates | Blogger Theme by BTDesigner | Powered by Blogger